Landsindsamling

Om Landsindsamlingen

Om landsindsamlingen

Amnestys indsamling finder sted den 9. december mellem kl. 10-17.

Børn under 11 år må ikke være indsamlere (men må selvfølgelig gerne følges med deres forældre), og børn og unge mellem 11 og 18 år må kun samle ind, hvis de følges ad to og to.

Pengene skal afleveres på et afleveringssted i nærheden af dig søndag den 9. december mellem kl. 12.30 og 18.

SÅDAN FUNGERER INDSAMLINGEN

Kan man give et bidrag via MobilePay?

Du kan sagtens donere til Amnestys landsindsamling via mobile pay. Du kan sende dit bidrag til 1252 - Og det samme kan bidragsyderne på din rute, hvis de ikke har kontanter på sig.

Kan man give et bidrag via SMS?

Ja, du kan sende en sms med teksten AMNESTY til 1252, så støtter du med 100 kr. – Og det samme kan bidragsyderne på din rute, hvis de ikke har kontanter på sig.

Kan man give et bidrag via amnesty.dk?

Du kan donere til Amnestys landsindsamling via dette link.

Hvor skal jeg som indsamler aflevere pengene?

Når du er færdig med at samle ind, skal du aflevere din indsamlingsbøtte på et afleveringssted i nærheden af dig. Når du har tilmeldt dig, modtager du et link til adressen på dit nærmeste afleveringssted.

Hvad gør jeg, hvis jeg bliver syg eller forhindret?

Hvis du bliver syg eller forhindret i at gå din rute den 9. december, må du meget gerne sende os en e-mail på landsindsamling@amnesty.dk eller kontakte os på telefon: 33 45 65 78. Husk at oplyse dit indsamler-ID, når du melder afbud. Dit indsamler-ID står i dine e-mails fra os om indsamlingen.

Hvad hvis jeg ikke kan nå hele ruten?

Hvis du ikke kan nå at gå hele din rute, skal du bare gå så meget af den, som du har tid til 😊. Vi forventer ikke, at du bruger mere end cirka tre timer på at samle ind. Du må gerne give os besked efter indsamlingen, hvis ruten var for lang, eller hvis der var andre problemer med den, så kan vi gøre ruten bedre til næste år.

Er du blevet ringet op?

I forbindelse med landsindsamlingen ringer vi til vores medlemmer og støtter for at høre, om de har lyst til give et bidrag.

Vi må gerne ringe til jer og samle ind, fordi vi har fået en tilladelse fra Indsamlingsnævnet til vores landsindsamling, og der gælder de samme regler for en landsindsamlingen som for en telefonisk indsamling.

Vi må dog kun samle ind over telefonen på samme dag som vores landsindsamling finder sted, og vi må kun ringe til vores medlemmer og bidragydere.

Du kan læse mere om reglerne her.

Har du modtaget en SMS?

I forbindelse med landsindsamlingen sender vi sms'er ud til danskere, som ikke har været i kontakt med Amnesty før. Det gør vi fordi, vi ikke har mulighed for at samle ind i hele Danmark. Men vi vil stadig gerne give folk muligheden for at give et bidrag. Det er heller ikke altid, at vores indsamlere når igennem hele deres rute, så derfor skriver vi også til nogle af de områder, hvor vi allerede har samlet ind.

Det er ikke forbudt at opfordre danskerne til at bidrage via SMS, e-mail, brev eller lignende. Så længe vi anmelder den slags indsamlinger til Indsamlingsnævnet inden landsindsamlingens start.

Du kan læse mere om reglerne her.

Kan jeg få skattefradrag af min donation?

Ja, du får automatisk skattefradrag af din donation, hvis du oplyser os om dit CPR-nummer her. Du kan få fradrag for både små og store beløb. Fradraget er på cirka 27 %. Det vil sige, at hvis du giver 100 kr. til Amnesty, så sparer du faktisk omkring 27 kr. i skat.

Skriv til os på amnesty@amnesty.dk eller ring på 33 45 65 65.

Bemærk: Du kan højst få fradrag for 16.300 kr. i 2019 (15.900 kr. i 2018). Og du kan ikke få fradrag af dit medlemskontingent eller af varer, du køber i vores webshop.

Læs mere her.

Må jeg godt vælge flere ruter?

Ja, du må meget gerne vælge flere ruter😊 Husk bare på, at du skal være færdig med at samle ind kl. 17.00, og at hver rute typisk tager 2-3 timer.

Hvordan får jeg min indsamlingsbøtte?

Du modtager den med posten på den adresse, du tilmelder dig med. Du modtager materialet i slutningen af november. Indsamlingsbøtten er flad og kan gå i din postkasse. Sammen med bøtten modtager du også flyers til at smide i postkassen hos folk, der ikke er hjemme, ID-klistermærker og et udprint af din rute.

Hvad går pengene til

Hvad går pengene til?

Den 9. december samler vi ind til Amnestys arbejde for menneskerettighederne. Som indsamler er du med til at samle penge ind til research, kampagner, medie- og lobbyarbejde, som skal sikre alle menneskers ret til at tale og leve frit.

Hvad går pengene til

Har du spørgsmål? Vi sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os på tlf.: 33 45 65 78

eller skriv til landsindsamling@amnesty.dk