Unge i Vejle samler ind

Interview

Unge i Vejle samler ind

Amnesty Vejle er en forening af unge mennesker fra hele Vejle-området. De planlægger events og happenings, så Amnestys budskaber kan blive forankret i deres lokalområde. Lige nu planlægger de at rekruttere byens unge til at deltage i Amnestys landsindsamling den 10. december.

Interview med Mahmoud Mohammad Mansour, 17 år, næstformand i Amnesty Vejle.

Hvorfor er du engageret i Amnesty?

Menneskerettighederne er ekstremt vigtige at kæmpe for. Der er masser af mennesker rundt omkring i verden, der kæmper for en bedre tilværelse. I Amnesty kan man være med til at beskytte de mennesker og deres rettigheder. Jeg har selv været i Palæstina, og her så jeg, hvordan menneskerettighederne bliver brudt, uden at nogen egentlig gør noget ved det. Mange palæstinensere bliver dømt som terrorister, bare for at deltage i fredelige demonstrationer.

Hvorfor synes I, i Amnesty Vejle, at det er vigtigt at deltage i Amnestys landsindsamling?

Jeg vil prøve at sammenligne det med nødhjælp, som folk kan forstå. Dét, at kæmpe for rettigheder, kan på en måde sammenlignes med det at redde folks liv – folk der mangler mad eller tøj. Der er egentlig ikke forskel.

I stedet for at sende nødhjælp, så redder vi liv, ændrer lovgivninger og holder magthavere op på de konventioner, de har underskrevet.

Hvilke aktiviteter har I planlagt i forbindelse med landsindsamlingen?

Vi har tænkt at besøge forskellige gymnasier i Vejle. Vi vil besøge Rødkilde Gymnasium, HTX, Campus Vejle og Rosborg Gymnasium.

Derover får vi også taletid i ’plenum’, hvor vi går op og fortæller om Amnesty og landsindsamlingen. Helt ligesom en morgensamling, bare midt på dagen og foran alle elever. På Rosborg gymnasium, hvor jeg selv går, er der 1300 elever - det er virkelig mange unge mennesker, som vi kan nå ud til.

Vi laver blandt andet en bod, hvor vi lokker med kage - den virker hver gang.

Hvorfor er det vigtigt at engagere netop denne målgruppe?

Det er lettere at nå ud til elever på gymnasier, frem for at banke på ude på en arbejdsplads.  Du når rigtig mange mennesker på én gang. Dernæst er det vigtigt at orientere unge mennesker om menneskerettigheder og deres egne rettigheder og privilegier, så de ved, at de kan bruge dem og være med til at skabe forandring hjemme fra lille Danmark.

Bliv aktiv i Amnesty