Sådan arbejder Amnesty for menneskerettighederne

Sådan arbejder Amnesty for menneskerettighederne

Programleder for køn, kvinder og LGBTI-rettigheder, Helle Jacobsen, gør dig her klogere på, hvordan Amnesty arbejder for alle menneskers ret til at bestemme over egen krop.

Hvordan dokumenterer Amnesty menneskerettighedskrænkelser?

Når Amnesty laver research, er det vigtigt, at vi kigger på problemet fra alle sider. Vi hører selvfølgelig først og fremmest de mennesker, der får krænket deres rettigheder. Men det er også rigtig vigtigt, at vi taler med myndigheder, organisationer og andre, der er en del af en given problemstilling.
Vi gør rigtig meget ud af at få bekræftet vores oplysninger, så vores research er så objektiv som mulig. Det er helt afgørende, at dokumentationen er på plads, for det er første skridt i forhold til at skabe forandringer. Og vi udgiver aldrig noget uden at komme med konkrete politiske anbefalinger til, hvordan man kan forbedre tingene.

Hvad bruger Amnesty helt konkret denne dokumentation til?

Den danner grundlag for vores indsatsområder - kampagnearbejde, lobbyvirksomhed, kommunikation og aktivisme. I forhold til vores anbefalinger fokuserer vi på, hvordan man bedst kan sikre, at forbedringerne rent faktisk bliver implementeret. Det kan være en lovgivning eller en praksis, der skal ændres. Og her er det altid vigtigt at samarbejde med de mennesker, der får krænket deres rettigheder, fordi det jo er dem, der har oplevet krænkelserne på deres egen krop, og som kan sætte ansigt på de her temaer.

Hvordan sørger Amnesty for, at så mange som muligt hører om menneskerettighedskrænkelser?

Det bliver tænkt ind i researchen fra begyndelsen, at vi skal kommunikere på en forståelig måde, så vi kan nå bredt ud. Og her er mediearbejdet et vigtigt redskab. De sociale medier er også et vigtigt redskab, og derudover har vi alle vores medlemmer og aktivister, der kan sprede budskaberne lokalt rundt om i Danmark.

Hvordan foregår Amnestys aktivisme typisk i Danmark?

Når vi udgiver en rapport og efterfølgende laver en kampagne, samarbejder vi både med vores youth-aktivister på landets gymnasier og vores lokale grupper rundt om i hele Danmark, der eksempelvis laver debatter, underskriftindsamlinger og solidaritetsaktioner både på sociale medier og i deres lokalområde. Det er helt unikt, at vi har denne folkelige forankring i hele Danmark, og det er rigtig vigtigt, at vi kommer bredere ud end København, hvor sekretariatet ligger. For det kan virkelig rykke noget, når vores aktivister tager sagerne op der, hvor de selv bor.

Hvad vil nævne som et godt resultat, som du og Amnesty har opnået det seneste år?

Jeg vil fremhæve vores kampagne for transkønnedes rettigheder – Sygt System – som vi kørte sidste år ovenpå udgivelsen af Amnestys rapport om alvorlige krænkelser i det danske sundhedssystem. Sammen med andre organisationer og en masse seje transaktivister arbejdede vi for, at transkønnethed skulle fjernes fra Sundhedsstyrelsens liste over psykiske lidelser. Det endte med, at Danmark den 1. januar 2017 blev det første land i verden, der sikrede, at transkønnede ikke længere skal have en psykiatrisk diagnose for at få adgang til behandling. Det var en vigtig sejr, fordi det er noget, der er blevet diskuteret i flere år, uden at der er sket nogen ændringer.

Dokumentation gør en forskel. Bliv indsamler