Trumps grænsepolitik efterlader flygtninge i uvished

En allerede farlig rejse er for tusindvis af flygtninge fra Mellemamerika nu blevet farligere takket være USA’s præsident Trumps grænse- og immigrationstiltag. Det dokumenterer Amnesty i ny rapport.

Som et af sine allerførste tiltag underskrev den nytiltrådte præsident Donald Trump den 25. januar 2017 et dekret, der skulle sikre opførelsen af en af verdens mest omfangsrige mure. Målet er at forsegle grænsen mellem USA og Mexico.

Samtidig gav præsidenten immigrationspolitiet ekstra beføjelser til at arrestere og udvise papirløse immigranter og til i månedsvis at tilbageholde asylansøgere på detentionscentre langs grænsen.

Tiltagene gør det også muligt for myndighederne at afvise asylansøgere på flugt fra krigslignende tilstande i deres mellemamerikanske hjemlande og sende dem retur over grænsen uden så meget som at vurdere deres asylansøgning. I lodret strid med USA’s internationale forpligtelser.

Mennesker dør på grænsen

I en ny rapport ”Facing Walls: USA and Mexico’s violation of the rights of asylum seekers” udforsker Amnesty konsekvenserne af Trumps tiltag – samt effekten af den eksisterende immigrationspolitik– der resulterer i menneskerettighedskrænkelser for asylansøgere og immigranter ved grænsen mellem USA og Mexico. I løbet af det seneste år har Amnestys researchere indsamlet dokumentation og interviewet over 120 asylansøgere og immigranter, 25 myndighedspersoner og 40 civilsamfundsorganisationer.

Asylansøgere ved grænsen fortalte Amnesty, at de på grund af de nye stramninger tyede til hjælp fra menneskesmuglere og dermed risikerede både afpresning og vold. I områder af Arizonaørkenen meldes der om en fordobling af mennesker, der er omkommet i forsøget på at krydse ørkenen ind i USA.

”Præsident Trumps grænsestrategi svigter ved ikke at anerkende, at dette er mennesker uden anden mulighed end at flygte fra deres hjem, hvis de vil overleve. Hans mur, tvivlsomme dekreter og konstante udvidelser af immigrationscentre vil ikke afholde folk fra at forsøge at komme til USA. De vil blot blive tvunget til at vælge livsfarlige ruter gennem ørken, flod eller hav”, siger Erika Guevara-Rosas, der er chef for Amnestys Amerika-kontor.

”I mit kvarter ligger der ofte lig på gaden. Folk bliver skudt. Dræbt. Selv hvis jeg ville, kunne jeg ikke tage tilbage til mit land”.

Camilo, 17-årig asylansøger fra Honduras

På flugt fra bandekrige

I løbet af valgkampen rettede Trump ofte sit skyts mod mexicanske indvandrere, som han beskyldte for at udgøre en trussel mod amerikanernes sikkerhed. Trump brugte mexicansk indvandring som argument for, at en hårdere immigrationskontrol var nødvendig.

I virkeligheden er antallet af mexicanere, der forsøger at krydse grænsen til USA, faldende, og langt størstedelen af de, der forsøger at komme ind i USA, er på flugt fra krigslignende konflikter i fra El Salvador, Honduras og Guatemala, hvor myndighederne ikke evner at beskytte deres borgere.  De tre lande har det tilfælles, at de har områder, hvor bander har overtaget kontrollen, og hvor civile risikerer deres liv, hvis de bevæger sig ind i den forkerte del af byen eller på anden måde rager uklar med bandelederne. Flere af de yngre mænd, Amnesty har talt med, kan fortælle, at de har måttet tage flugten efter at lokale bander forsøgte at tvangsrekruttere dem. Mange har mistet forældre eller andre tætte familiemedlemmer på grund af bandekrige.

Et hold retsmedicinere undersøger et gerningssted efter et mord i Choloma, Honduras. Foto: Encarni Pindado/Amnesty International

Familier indespærres i månedsvis

Trumps nye grænsetiltag indeholder også planen om at sikre 33.500 flere sengepladser på landets immigrations tilbageholdelsescentre. Det vil være en fordobling i forhold til antallet i dag. I de kommende måneder vil Kongressen i USA debattere, hvorvidt der i næste års budget skal findes penge til forslaget.

Amnesty har dokumenteret tilfælde, hvor familier med spædbørn er blevet tilbageholdt i over 600 dage. Også under præsident Barack Obama kritiserede Amnesty de amerikanske myndigheders fremgangsmåde, hvor man indespærrer alle papirløse immigranter og asylansøgere uden at skelne mellem kriminelle og småbørnsfamilier.

I Berks County Residential Center i Pennsylvania bliver uledsagede børn tilbageholdt i sovesale sammen med voksne asylansøgere, de ikke kender. Samtidig er det ikke tilladt for mødre og børn at sove i samme seng.

I håbet om at nå ind i USA forlader en familie Mexico på en tømmerflåde ved byen Tapachula. Foto: Amnesty International

Mexico agerer dørmand

Også Mexico gør sig skyldig i at nægte asyl til mennesker, der ellers har krav på dette, på grund af forfølgelse og overgreb i deres hjemland.

En 23-årig mand fra Honduras forlod sit hjemland for fem år siden fordi han frygtede for sit liv. Som 13-årig forældreløs blev han mod sin vilje rekrutteret af banden a mara, hvis medlemmer nu truer med at slå ham ihjel, fordi han ønsker at forlade dem.

”Jeg er blevet udvist af Mexico 27 gange. De mexicanske grænsebetjente er ligeglade med, hvorfor du flygter fra dit land. De gør grin med dig”, fortæller han til Amnesty.

”I denne her syge katte-efter-musen-leg er de eneste tabere de hundredtusindvis af desperate mennesker, der flygter fra ekstrem og dødelig vold i de mellemamerikanske lande, El Salvador, Honduras og Guatemala. I stedet for at skubbe folk i døden må USA underkende dekretet om grænse- og immigrantionskontrol og tilbage til tegnebrættet”, siger Erika Guevara-Rosas, der er chef for Amnestys Amerika-kontor.