Fængslet for kærlighed – poesi giver hende styrke

Liu Xia er kinesisk poet og enke til modtageren af Nobels fredspris, Liu Xiaobo, som sidste år døde i kinesisk fangenskab. Selv sidder hun i husarrest et ukendt sted i sit hjemland. Det har hun gjort, siden hendes mand fik fredsprisen i 2010. Amnesty ved, at hendes helbred er dårligt, og at hun er i en deprimeret sindstilstand. En lang række anerkendte kunstnere viser nu deres sympati ved at læse hendes poesi op. Og du kan selv være med til at lægge pres på de kinesiske myndigheder.

Liu Xia og Liu Xiaobo blev i 1996 gift i en genopdragelses- og arbejdslejr i Dalian, Kina, hvor han var tilbageholdt. Ægteskabet blev til en livline mellem de to mennesker, fordi Liu Xia som hustru kunne få tilladelse til at besøge sin mand lejren, der lå 1000 kilometer fra hendes bopæl. Hun var hans eneste kontakt til omverdenen. Dengang skrev han et digt til hende – her oversat til engelsk:

Our wedding chamber is a cell

Embraces and kisses

Under the jailers’ gaze

Our love-making has no hiding place

— A Bride Once Again, Liu Xiaobo 1996

Ægtemanden Liu Xiaobo var kinesisk forfatter, systemkritiker og ikke voldelig menneskerettighedsaktivist, der i 2010, under sit fjerde fængselsophold, blev beæret med Nobels fredspris.

Liu Xiaobo blev fængslet første gang i 1989, efter han deltog i protesterne omkring Den Himmelske Freds Plads.

Han var siden 2003 formand for den kinesiske afdeling af PEN, der er er en verdensomspændende forening af forfattere, og han var med til at formulere Charter 08, der blev udgivet den 10. december 2008 på 60-årsdagen for Menneskerettighedserklæringen.

Charter 08 foreslår en hel række reformer, der, hvis de blev gennemført, ville resultere i en ny magtdeling, en ny forfatning og demokrati i Kina. Charteret kalder det kinesiske kommunistpartis tilgang til modernisering for “katastrofal”.

Charterets udgivelse førte til, at han blev fængslet, og i 2009 fik han en dom på 11 års fængsel for sine systemkritiske aktiviteter.

Liu døde af leverkræft 13. juli 2017, og hans aske blev af de kinesiske myndigheder spredt i havet et hemmeligt sted. Venner mener, at det skete, så der ikke findes et sted, hvor tilhængere kan mødes og mindes hans person og kamp for reformer. Aktivister, som arrangerede mindehøjtideligheder, blev anholdt.

Læs artikel om Liu Xiaobo og Charter 08 på side 8-9 i medlemsbladet AMNESTY #3 2017

Dårligt helbred og alene

Liu Xia har nu siddet i husarrest i otte år, alene fordi hun var gift med Liu Xiaobo. Amnesty ved fra en veninde, som har haft en kort telefonsamtale med hende, at helbredet skranter, og at hun er deprimeret. I august blev der frigivet en video, hvor hun beder om tid til at sørge over manden. Det er højest tvivlsom, hvorvidt hun formulerer sig frivilligt.

Aktion skal støtte Liu Xia og presse Kina

Amnesty og en lang række kunstnere, digtere og forfattere går nu sammen for dels at støtte Liu Xia i den ekstremt vanskelige situation, dels for at vise Kina, at omverdenen har blikket rettet mod deres undertrykkelse af det frie ord.

“Liu Xiaobo var en af de modigste mænd i verden. Han gav sit liv i kampen for frihed. Og nu bærer hans overtaget faklen.Vi må støtte hende på alle tænkelige måder”.

– Paul Auster, forfatter.

Amnesty ved fra årtiers arbejde, at mennesker, der er uretmæssigt fængslet og afskåret fra omverdenen, finder stor styrke i at vide, at andre mennesker er opmærksomme på deres lidelser og kamp, og at de ikke er glemt. Uden den støtte, går mennesker ganske enkelt lettere til grunde. Det er vores håb, at Liu Xia vil høre om sympatierklæringerne og kampen for hendes frihed, hvis hun igen får kort kontakt med venner eller bekendte.

Og selv Kina er følsom overfor internationalt pres og bevågenhed. For eksempel blev journalisten Qin Chao løsladt sidste år. Hun blev oprindeligt fængslet, fordi hun havde tænkt sig at skrive om demonstrationer ved G20-topmødet Hangzhou. 42.835 danskere skrev under for hendes løsladelse.

Du kan selv med pen og papir lægge pres på de kinesiske myndigheder ved ganske enkelt at skrive og sende et brev. Se her hvordan.

Herunder kan du en video med en række kunstnere, som viser deres sympati med og støtte til Liu Xia ved at læse hendes poesi op.