Sundhedsarbejdere dør i kampen mod COVID-19

Mindst 7.000 sundhedsarbejdere har foreløbigt mistet livet under corona-pandemien, viser en analyse fra Amnesty International, som opfordrer stater til bedre at beskytte de mennesker, som bekæmper pandemien i forreste linje.

I Sydafrika forbereder sundhedsarbejdere sig på at strejke, hvis myndighederne ikke lytter til deres krav om bedre beskyttelse imod corona. I Indien protesterede hundredtusinder af sundhedsarbejdere i august imod manglen på værnemidler og dårlige arbejdsbetingelser under pandemien. I Brasilien har de sundhedsprofessionelles faglige organisation påtalt manglen på værnemidler, manglende retningslinjer for behandling af syge og dårlige ansættelsesforhold for det personale, der er blevet rekrutteret til at tackle nødsituationen.

De bekymringer er der god grund til at lytte til, mener Amnesty International, der siden pandemiens udbrud har monitoreret antallet af sundhedsmedarbejdere, som er døde som følge af COVID-19.

Status den 3. september 2020 er, at mere end 7.000 mennesker har mistet livet:

”At mindst 7000 mennesker er døde i forsøget på at redde andre er udtryk for en massiv krise. Hver eneste sundhedsarbejder har ret til sikkerhed i sit arbejde, og det er en skandale, at så mange betaler den højeste pris”, siger Steve Cockburn, chef for Amnestys Internationals arbejde med økonomisk og social retfærdighed.

”Mange måneder inde i pandemien dør sundhedsarbejdere stadig i et forfærdeligt omfang i lande som Mexico, Brasilien og USA. Samtidig understreger den hastige spredning af sygdommen i Sydafrika og Indien behovet for, at alle stater skrider til handling”, siger Steve Cockburn, der opfordrer til internationalt samarbejde om at sikre værnemidler til mennesker i coronakampens frontlinje.

Amnesty opdaterer løbende sit arbejde for at sikre sundhedsarbejdere under pandemien, og de seneste tal kan findes i dette kort.