Hvert år skriver Amnesty-støtter verden over tusindvis af breve og solidaritetshilsner for at kræve retfærdighed for mennesker, hvis rettigheder er blevet krænket. Den globale kampagne Skriv for Liv kører på 22. år.

Sagerne 2023

Årets fire sager er nu valgt, og du vil her kunne se mere om dem.

Du kan klikke ind på hver enkelt og læse mere om situationen.

Når du skriver et appelbrev til magthaverne, er du med til at lægge pres på dem, for at få dem til at overholde menneskerettighederne og dit brev kan i sidste ende resultere i, at mennesker der sidder uretfærdigt fængslet bliver løsladt.

Din solidaritetshilsen til personerne selv er til gengæld med til at give håb og en tro på, at de ikke er alene i deres kamp for retfærdighed.

Rocky Myers, USA

30 år på dødsgangen trods uretfærdig retssag

Ahmed Mansoor, Forenede Arabiske Emirater

Fængslet for at rapportere om menneskerettighedskrænkelser

Justyna Wydrzyńska, Polen

Retsforfulgt for at kæmpe for sikre aborter

Onkel Pabai & Onkel Paul, Australien

Kæmper for at redde deres forfædres landområder

Kalender Skriv for Liv 2023

Vi er så småt begyndt at planlægge efterårets kampagne, du kan her se hvornår du kan forvente at kunne tilmelde dig, og skrive breve:

• Maj: tilmelding til skoleklasser åbner
  • Juli: sagerne vælges
  • August: tilmelding til aktivister åbner
  • September: hvis du skal nå at have materialerne inden efterårsferien, skal du tilmelde dig nu!
  • Oktober: de første materialer sendes afsted
  • November: Skriv breve
  • December: husk at sende breve retur til os i december (og husk afsender)

Appelbreve – eksempler

Her kan du downloade og printe fire forslag til appelbreve til magthaverne.

Det virker!

I 2022 skrev 6.065 skoleelever og 1.364 frivillige fra hele landet breve til og for personer der har fået krænket deres menneskerettigheder. Det blev til 37.891 handlinger for menneskerettighederne, fra Danmark.

Og det virker! Nedenfor kan I læse om to af de personer fra Skriv for Liv 2022, og hvordan det har hjulpet dem.

Chow Han-tung

Chow Hang-tung, som over 6.000 elever og 1.500 frivillige fra hele Danmark skrev til og for i 2022, har mærket, at de mange breve har
givet hende fornyet energi til at kæmpe for menneskerettighederne.

“Thank you for your letters. It feels so familiar to see
postcards from AI. I wrote a lot of postcards back then
(I initiated the AI letters writing group when I was at
the university). Life works in mysterious ways, I never
thought I would become the recipient of AI’s letters now.
The dinosaurs, cats, and alpacas that you drew are
really cute, and I especially like the cat that is all black
except for the two eyes (just like the one I have at home).
With your support, how could I give up?”

Aleksandra Skochilenko

Aleksandra har igennem sin advokat sendt et hjemmelavet postkort som tak til alle de personer der har skrevet til og for hende i forbindelse med Skriv for Liv kampagnen 2022. Advokaten skriver yderligere:

“Dear participants of the action, I wholeheartedly thank you for your support for Sasha. Your attention warms us up at this difficult time and lets us feel that we are not left alone with the repressions, which are, unfortunately, taking place in our country. Besides your appeals to the embassy you also sent Sasha lots of postcards with words of support. In gratitude, Sasha asked me to share with you this drawing that she’d made in prison especially for you.

Yesterday (18 April) I visited Sasha. Sasha enjoys spring even though she is imprisoned. She sends you a big hello and also thanks for the postcards! a lot of postcards came from Amnesty International: thank you for the emotions that you give her! Now Sasha devotes all her time to communicating with you and preparing for the courts.”

I dag er det verdens største menneskerettighedsevent med hundredtusindvis af mennesker verden over, der skriver breve for at få politiske fanger løsladt – og give håb til mennesker i nød.

Du kan deltage i Skriv for Liv på to måder, som skoleklasse eller som aktivist. For at deltage som skoleklasse skal læreren tilmelde klassen.

Som lærer modtager du information om årets sager, lærervejledning med idéer til undervisningen, fysisk materiale til klassen og information om de menneskerettigheder, der er i spil.

Som aktivist – enkeltperson/gruppe, kan du skrive breve selv, men du kan også holde en ”skrivecafé” hvor du inviterer venner, familie eller lokalsamfund ind for at skrive breve til årets sager. Vælg nedenfor om du er lærer eller privatperson, og læs mere om hvad kampagnen indebærer.