Find svarene til quizzen her!

Svar

Hvilke krænkelser er fundet sted i ly af coronakrisen? SVAR:

Journalisten Elena Milashina fra Tjetjenien kritiserede landets håndtering af coronakrisen og advarede om, at regeringens retorik kunne føre til, at folk skjulte symptomer. Hvad gjorde den tjetjenske leder som modsvar?

Den 12. april offentliggjorde den russiske avis, Novaya Gazeta, en artikel af journalisten Elena Milashina, hvori hun kritiserede de tjetjenske myndigheders håndtering af pandemien. Den tjetjenske leder, Ramzan Kadyrov, havde udtalt, at mennesker, som smitter andre, er ”værre end terrorister” og ”burde blive dræbt”. Journalisten Milashina advarede om, at disse kommentarer havde ført til, at borgere skjulte deres symptomer af frygt. Som et modsvar offentliggjorde Kadyrov en video på Instagram, hvori han truede Elena Milashina og opfordrede den russiske regering og sikkerhedstjenesten FSB til at ”stoppe disse ikke-mennesker, som skriver og provokerer vort folk”.

Den egyptiske journalist Atef Hasballah udfordrede myndighedernes statistikker omkring coronavirussen på sin facebookside.
Hvad skete der med ham efterfølgende?

I Egypten arresterede sikkerhedsstyrker den 18.marts Atef Hasballah, ansvarshavende redaktør på avisen AlkararPress, og udsatte ham for tvungen forsvinding i den følgende måned. Det skete efter, at Hasballah på sin Facebookside havde udfordret de officielle statistikker omkring COVID-19-tilfælde i Egypten.

Hvad skete der i et boligkompleks i den kirgisiske by, Karokol, den 6. april, da en borger var testet positiv for COVID-19?

Den 6. april svejsede myndighederne i den kirgisiske by Karakol dørene til i et helt boligkompleks, fordi en beboer var blevet testet positiv for COVID-19.

Russiske Anastasiya Vasilieva er formand for fagforeningen Lægernes Alliance og har opfordret til kritik af myndighedernes håndtering af krisen og har delt udstyr ud på et lokalt hospital.
Hvad skete der med hende og organisationen?

I Rusland blev formanden for den uafhængige lægefagforening Lægernes Alliance, Anastasiya Vasilieva, kaldt ind til en afhøring for angiveligt at have spredt ”fake news”. Hendes organisation havde forinden opfordret medicinske faggrupper til at udstille myndighedernes inkompetence. Resultatet var, at mange af fagforeningens medlemmer blev udsat for chikane og trusler, og Vasilieva blev selv tilbageholdt af politiet for at ”bryde karantænereglerne”, fordi hun havde sørget for udstyr til et lokalt hospital.

I Polen udnytter man forsamlingsforbuddet til at behandle omstridte lovforslag, som normalt ville møde kritik og demonstrationer fra modstandere.
Hvilke to lovforslag er på dagsordenen i disse dage?

To lovforslag er på dagsordenen i Polens parlament. Det ene vil stramme landets abortforbud yderligere (og gøre muligheden for abort nærmest ikke-eksisterende), og det andet forbyder langt de fleste former for seksualundervisning. Forslagene har været til debat før, men på grund af store folkelige protester og strejker er de aldrig blevet gennemført. Nu frygter aktivisterne, at forsamlingsforbuddet i forbindelse med coronakrisen gør, at de ikke denne gang kan ytre deres kritik.

Hvordan kan dette være muligt?

Ordet 'coronavirus' er blevet forbudt i Turkmenistan, og ingen af landets medier må derfor bruge det. 'Coronavirus' er endda blevet fjernet fra informationsmateriale til landets skoler, hospitaler og arbejdspladser, hvori der står sundhedsinformation til borgerne. Derudover kan man blive anholdt af politiet for at bære ansigtsmasker eller for at snakke om coronavirussen på gaden. Turkmenistan har ifølge myndighederne ingen smittede.

Alligevel har myndighederne indført en række tiltag for at dæmme op for virussen. Rejseaktiviteten i landet er blevet begrænset, og folk får taget temperatur på togstationer. I modsætning til Turkmenistan har nabolandet Iran over 40.000 smittede med coronavirus og 3000 døde.

Turkmenistan har ifølge myndighederne ikke nogen smittede med coronavirus. Men nabolandet Iran har over 40.000 smittede og 3000 døde. Hvordan kan dette være muligt?

Ungarns premierminister Viktor Orban har under pandemien indført midlertidig undtagelsestilstand i landet. Med den fik han udvidet sin magt, og det har han brugt til at få indført en lov, der forbyder juridisk kønsskifte. Fremover skal der stå 'køn ved fødsel' på ungarernes officielle papirer. 133 stemte for, mens 57 stemte imod. Beslutningen møder kritik af Amnesty international og i LGBTI-samfundet, der frygter, at det kan føre til øget diskrimination af transpersoner.

CORONA-KRISEN OG MENNESKERETTIGHEDERNE

Flere steder i verden har menneskerettighederne været under pres som følge af  coronapandemien. Autoritære statsledere og regimer bruger coronakrisen til at tilrane sig yderligere magt og angribe sine kritikere.

Absurde hændelser med trusler og chikane, som udspiller sig i ly af pandemien, må ikke gå ubemærket hen. Til trods for pandemien skal ingen mennesker have krænket deres menneskerettigheder.

Læs mere om hændelserne, der har fundet sted i ly af coronakrisen her:

I ly af krisen