Løslad egyptisk #MeToo-aktivist

Aktionen er afsluttet...

...og underskrifterne sendt afsted. Tilmeld dig vores gratis sms-service og få automatisk besked, næste gang vi har en underskriftsindsamling.

Kort sagt

Løslad egyptisk #MeToo-aktivist

Den egyptiske aktivist Amal Fathy har siden maj siddet fængslet, fordi hun delte sin oplevelse med seksuel chikane på Facebook. Amnesty kræver hende løsladt øjeblikkeligt.

Den 9. maj lagde 33-årige Amal Fathy en video på Facebook, hvor hun delte sin oplevelse med seksuel chikane, beskrev hvor udbredt problemet er i Egypten, samt kritiserede regeringen for ikke at gøre nok for at beskytte landets kvinder.

To dage senere stormede politiet hendes hjem og tog Amal, hendes mand Mohamed, og deres treårige barn med på stationen. Mohamed og barnet blev løsladt tre timer senere, mens Amal blev fængslet. Hun er blandt andet anklaget for at "udgive en video, der indeholder falske nyheder, som kan skade den offentlige ro".

Amal Fathy er egyptisk aktivist. Udover at arbejde for kvinders rettigheder forsøger hun at skabe opmærksomhed om egyptere, der fængsles for at have deltaget i demonstrationer eller for deres adfærd på sociale medier.

Efter Amal blev fængslet, er hun blevet udsat for en sexistisk smædekampagne på nettet og i de statskontrollerede medier.

Amal var modig nok til at råbe op om seksuel chikane - selvom hun vidste, at hun risikerede at blive revet væk fra sin familie og fængslet af regeringen. Nu er det vores tur til at stå op for hendes rettigheder.

Selvom domstolen i Kairo den 19. juni besluttede sig for at løslade Amal Fathy mod kaution, har nye anklager om blandt andet at ”bruge et website til at promovere idéer, der opfordrer til terrorhandlinger” gjort, at Amal Fathys fængsling blev forlænget yderligere 15 dage. I disse dage skal anklageren tage stilling til, om fængslingen skal forlænges endnu engang eller om Amal Fathy skal løslades.

På grund af den nuværende situation for menneskerettighedsforkæmpere i Egypten frygter Amnesty, at Amals fængsling vil blive forlænget.

Det er nu, vi har chancen for at handle og kræve, at Amal bliver løsladt omgående, så hun kan fortsætte sit vigtige arbejde for kvinders rettigheder og menneskerettighedsforkæmpere i Egypten uden at frygte for sin sikkerhed.

Skriv under med det samme og støt op om retten til at ytre sig frit på sociale medier.

De egyptiske myndigheder forsøger i øjeblikket at få en ny medie- og cyberkriminalitetslov igennem, som vil give staten næsten total kontrol over TV, trykte- og onlinemedier.