Saudi-Arabien: Hvor er Jamal Khashoggi?

Aktionen er afsluttet...

...og underskrifterne sendt afsted. Tilmeld dig vores gratis sms-service og få automatisk besked, næste gang vi har en underskriftsindsamling.

Kort sagt

OZAN KOSE/AFP/Getty Images

Demonstranter holder billeder af den forsvundne journalist Jamal Khashoggi under en demonstration foran Saudi-Arabiens konsulat den 8. oktober 2018 i Istanbul.

Hvad skete der med Jamal Khashoggi?

Da den 59-årige journalist Jamal Khashoggi besøgte Saudi-Arabiens konsulat i Tyrkiet, kom han aldrig ud igen. Ingen har set ham siden.

Jamal Khashoggi forlod Saudi-Arabien sidste år og rejste til USA for at undgå at blive anholdt af det saudiske styre, som slår hårdt ned på kritik fra menneskerettighedsforkæmpere og aktivister. Da Khashoggi var i Tyrkiet, gik ind på Saudi-Arabiens konsulat i Istanbul. Han skulle bare have ordnet de sidste papirer, inden han kunne blive gift med sin forlovede.

Men han kom aldrig ud igen.

Selv om Saudi-Arabien nu har indrømmet, at det var landets agenter, som dræbte Khashoggi, er sagen langt fra opklaret. Liget er eksempelvis stadig ikke fundet. Samtidig har Tyrkiet forgæves forsøgt at få udleveret de 18 personer, som sidder fængslet i Saudi-Arabien mistænkt for drabet.

Saudi-Arabien afviser også hårdnakket, at mordet har nogen forbindelse til den saudiarabiske kronprins, Mohammed bin Salman.

Derfor har vi brug for en uafhængig undersøgelse, til at få afdækket hele forløbet.

I Saudi-Arabien slår myndighederne hårdt ned på enhver systemkritik. De udsætter dem, der vover at tale myndighederne imod, for uretfærdige retssager, livslange fængselsstraffe og i værste fald dødsstraf.

For aktivister og systemkritikere i Saudi-Arabien og verden over, betyder Khashoggis forsvinding, at håbet om at finde sikkerhed i udlandet langsomt forsvinder.

Khashoggi har blandt andet arbejdet som skribent for Washington Post og har skrevet kritiske artikler om det saudiske styre og kronprinsen Mohammed bin Salman.

Skriv under med det samme – så vi kan presse FN til at igangsætte en undersøgelse.