Aktionen er afsluttet...

...og underskrifterne sendt afsted. Tilmeld dig vores gratis sms-service og få automatisk besked, næste gang vi har en underskriftsindsamling.

Kort sagt

LØSLAD FRONTFIGURERNE FOR KVINDERS RET TIL AT KØRE BIL I SAUDI-ARABIEN

De tre fremtrædende menneskerettighedsforkæmpere i kampen for kvinders ret til at køre bil i Saudi-Arabien kunne ikke sætte sig bag rattet, da myndighederne den 24. juni ophævede forbuddet. De sad nemlig bag tremmer for deres fredelige menneskerettighedsarbejde, og her sidder de fortsat.

Siden midten af maj måned har de saudiske myndigheder anholdt flere menneskerettighedsforkæmpere, der arbejder for kvinders rettigheder. Heriblandt de tre frontfigurer i kampen for kvinders ret til at køre bil Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan og Aziza al-Yousef. Kort tid efter deres anholdelse blev de i statsvenlige medier udsat for en smædekampagne og stemplet som forrædere, der har haft ”mistænkelig kontakt med udenlandske enheder”.

Amnesty frygter, at de modige kvinder bliver tiltalt og stillet for Saudi-Arabiens berygtede anti-terrordomstol. Siden 2014, hvor antiterrorloven trådte i kraft, har myndighederne misbrugt loven til at idømme fredelige aktivister lange fængselsstraffe. Bliver de dømt, risikerer de op til 20 års fængsel.

Skriv under og vær med til at lægge pres på de saudiske myndigheder, så de øjeblikkeligt og betingelsesløst løslader de tre aktivister.

Menneskerettighedsforkæmpere i Saudi-Arabien er udsat for et markant pres. De seneste anholdelser i slutningen af juli måned har ført til en diplomatisk krise imellem den saudiske og canadiske regering.

I starten af august opfordrede den canadiske udenrigsminister, Chrystia Freeland, Saudi-Arabien til straks at løslade de aktivister, som regimet har fængslet. Det har indtil videre resulteret i, at Canadas ambassadør blev udvist af Saudi-Arabien, at flytrafikken mellem de to lande er bremset og at saudiske studerende i Canada er blevet beordret til at forlade landet.

Vi er i Amnesty glade for, at Canada har kritiseret Saudi-Arabien, og vi håber, at flere lande vil bakke op om Canadas retmæssige kritik. Verden kan ikke fortsætte med at lukke øjnene for forfølgelsen af menneskerettighedsforkæmpere.