LIfeline

Kort sagt

Følg med i årets underskriftsindsamlinger

Her får du et overblik over Amnestys aktioner på Lifeline for året 2019. Hvem har vi indsamlet underskrifter for, og er der sket nyt i sagen?

Årets sager

Amazonas står i flammer – beskyt de oprindelige folk

September 2019: Præsident Bolsonaro svigter sit ansvar i forhold til at beskytte de oprindelige folks rettigheder i Amazonas. Hjælp os med at lægge pres på den brasilianske regering.

Jimmy Lam

Hongkong: Beskyt borgerne mod udlevering til Kina

August 2019

Opdateret, sept. 2019: Hongkong trækker omstridt lovforslag tilbage! Det er en stor sejr for demonstranterne, at Hongkongs leder Carrie Lam nu formelt har trukket lovforslaget om retsforfølgelse i Kina tilbage.

Skriv under på, at regeringen i Hong Kong trækker lovforslaget om ændringer af udleveringsloven tilbage, og at retten til fredeligt at forsamle sig bliver respekteret.

Løslad nødhjælpsaktivisten Scott Warren

Juni 2019

Amerikanske Scott Warren risikerer op til 10 års fængsel for at have hjulpet to mennesker på flugt i Arizona-ørkenen. Skriv under, så vi kan få løsladt Scott Warren øjeblikkeligt.

Stands volden mod fredelige demonstranter

Juni 2019

Fredelige demonstranter bliver overfaldet og dræbt på ordre fra de sudanesiske myndigheder. Skriv under, og vær med til at standse de voldelige sammenstød mellem militæret og civilbefolkningen i Sudan.

Kina: Hjælp med at løslade Chen Bing

Maj 2019

Kinesisk aktivist er idømt tre et halvt års fængsel for at markere årsdagen for overgrebene på Den Himmelske Freds Plads i Beijing. Skriv under, så vi kan få Chen Bing løsladt.

Hjælp med at løslade dødsdømte Ho Duy Hai

Maj 2019

Ho Duy Hai sidder dødsdømt på 10. år i Vietnam. Hjælp os med at lægge pres på de vietnamesiske myndigheder, så Ho Duy Hai kan blive løsladt.

Løslad saudisk aktivist Nassima al-Sada

April 2019

Nassima al-Sada sidder fængslet for at have kæmpet for kvinders rettigheder i Saudi-Arabien. Skriv under, så Nassima al-Sada kan blive løsladt.

Luk Kinas hemmelige lejre

April 2019

Op imod en million mennesker bliver holdt fanget i genopdragelseslejre i Kina. Forholdene her er umenneskelige. Skriv under, så vi kan lægge pres på de kinesiske myndigheder og få lukket lejrene.

Løslad Valquiria, så mor og søn kan blive genforenet

Marts 2019

I et år har Valquiria siddet fængslet nær grænsen til USA, og lige så længe har hun været adskilt fra sin 8-årige søn. Hjælp os med at lægge pres på de amerikanske myndigheder, så vi kan få løsladt Valquiria og genforenet mor og søn.

Fængslet for sin kamp imod dødsstraf

Februar 2019

Atena Daemi har brugt de sociale medier til at kritisere Irans brug af dødsstraf. Det har kostet hende syv års fængsel. Din underskrift kan hjælpe hende ud i friheden.

Mladen Antonov / AFB

Det danske Jehovas Vidne Dennis Christensen er anklaget for ekstremisme og eskorteres ind til retssalen for at høre sin dom i byen Oryol i Rusland onsdag den 6. februar 2019.

Haster: Dennis Christensen skal løslades omgående

Februar 2019

Et dansk medlem af Jehovas Vidner i Rusland er idømt seks år i straffelejr udelukkende for at udøve sin tro. Vi har brug for din underskrift til at lægge pres på Rusland, så Dennis Christensen bliver løsladt omgående.

39.863 danskere og færinger skrev under for Dennis Christensens frihed.

OPDATERING, 23. MAJ 2019: Dennis Christensens dom på seks år stadfæstes idag ved retten i russiske Orjol. Amnestys generalsekretær Trine Christensen kalder det "ubegribeligt", at Dennis Christensens anke ikke blev hørt. "Dennis Christensen er desværre blot én ud af mange, der chikaneres, tilbageholdes og fængsles i Rusland udelukkende, fordi de praktiserer deres religion", siger hun.

Homoseksuelle tortureres til døde i Tjetjenien

Januar 2019

Mindst to personer er blevet tortureret til døde, og flere holdes indespærret i en ny bølge af forfølgelse mod homoseksuelle i Tjetjenien. Hjælp os med at stoppe overgrebene!

Stop Googles planer om censur i Kina

Januar 2019

Ups! Der er vist sket en fejl. Det tyder på, at Googles planer om at gennemføre den censurerede søgemaskine Dragonfly i Kina nu er "sat på pause”. Men de må vist have sagt forkert – for de skal da stoppe alle planer om censur helt.

35.215 danskere og færinger skrev under mod Googles planer om en censureret søgemaskine i Kina.

OPDATERING, JULI 2019: Ifølge ledende medarbejder i Google har Google langt om længe stoppet planerne om at lancere projekt Dragonfly. Vi hilser meldingen velkommen, men mener, at de bør gå skridtet videre og forpligte sig på aldrig at medvirke til Kinas overvågning og censur. Læs mere her