Om Lifeline

Sådan fungerer Lifeline

Hvad er Lifeline?

Amnesty Internationals researchere er på plads verden over. De følger med i lokale forhold, de indsamler fakta og øjenvidneberetninger, hvis der sker menneskerettighedskrænkelser, og de vurderer, hvordan vi bedst kan ændre sagens udfald.

Hvis de vurderer, at en underskriftsindsamling vil kunne gøre en forskel, sendes den ud til samtlige Amnesty-sektioner verden over. Sammen er vi stærke!

Du får en e-mail eller en sms med sagens kerne og kan hurtigt skrive under. Hvis du har brug for mere information, kan du altid læse mere på www.amnesty.dk/reagér

I løbet af 24 timer kan vi samle mere end 40.000 underskrifter, som så bruges til at lægge pres på de relevante myndigheder. Det kan være en politiker, embedsmand, ambassadør eller dommer, som modtager underskrifterne sammen med et appelbrev. Hvis det er muligt, tager vi et personligt møde.

Er det sikkert at skrive under?
Når du skriver under på Lifeline-sager her på amnesty.dk, beder vi om din mailadresse. Det gør vi, fordi vi skal kunne stå inde for, at hver underskrift er unik.

Dit mobilnummer eller e-mail kommer aldrig med på underskriftslisterne. Her skriver vi dit navn eller "anonym", hvis vi ikke kender det.

Vi holder naturligvis løbende øje med, at dette ikke har konsekvenser for dig, hvis du fx ønsker at rejse til det pågældende land. Vi har ingen eksempler på, at individer, som har skrevet under på vores aktioner, har oplevet konsekvenser af nogen art. Såfremt det mod forventning skulle blive tilfældet, ændrer vi øjeblikkeligt praksis.

Tilmeld dig Lifeline

Sådan samler vi underskrifter

I Amnesty International Danmark samler vi underskrifter ind på mange måder. Fx:

• Via vores aktionsnetværk Lifeline (e-mail og sms)
  • Via hjemmesiden www.amnesty.dk/reagér
  • Via Facebook (opsamles på hjemmesiden)
  • Via underskriftslister, som vores frivillige går rundt med

Når det er muligt, beder vi om din e-mailadresse og dit telefonnummer. Det gør vi for dels at kunne verificere, at din underskrift er unik, dels for at sikre os, at du kun tæller med én gang. Når vi afleverer underskriftslister til myndigheder mm, er de altså renset for dubletter. Skriver du under flere steder, tæller du altså kun én gang. Har vi kun dit mobilnummer beder vi dig med jævne mellemrum opdatere dine oplysninger af samme årsag.

Vi afleverer kun dit navn, ikke anden info. Kender vi ikke dit navn, optræder du som anonym.

Det gør en forskel

Vi opnår løbende store resultater. Dine underskrifter er med til at redde liv.

Næsten 200.000 danskere er med i vores aktionsnetværk Lifeline. Sammen kan vi hurtigt reagere, når mennesker verden over bliver udsat for overgreb.

Vi opnår løbende store resultater.

Selvom vi ikke altid opnår, at eksempelvis en fange frigives, kan en underskriftsindsamling stadig være med til, at fangens forhold forbedres. Vi har set eksempler på, at fangen efterfølgende fik lægehjælp, stillet en advokat til rådighed, eller blev udsat for mindre chikane fra fængslets ansatte, takket være den internationale bevågenhed. Små fremskridt tæller også!

Fordi det virker
Mest stillede spørgsmål

Hvorfor modtager jeg aktioner via mail, når jeg tidligere har modtaget dem på sms?

Når du vælger at få aktionerne via e-mail, får du mere information om dem, vi aktionerer for. Du får også mere information om, hvad der sker med din underskrift og hvilke resultater din underskrift er med til at skabe for menneskerettighederne.

Samtidig sparer vi en masse penge på sms’er, som vi i stedet kan bruge på at undersøge krænkelser og påvirke magthavere til at overholde menneskerettighederne. Det koster nemlig 16 øre, hver gang vi sender en sms, og når vi sender ud til 200.000 personer, så løber det hurtigt op. Derfor vil vi hellere sende aktionerne via mail, hvor det er gratis.

Når det er sagt, så kan du stadig vælge at modtage vores aktioner via sms ved at ændre dine kontaktpræferencer her:

Hvorfor skal jeg sætte hak i boksen ’jeg er ikke en robot’? Det er besværligt og min underskrift bliver ikke gennemført.

reCAPTCHA er en tjeneste, der forhindrer robotter fra at spamme vores underskriftformularer. Vi har desværre været udsat for adskillige angreb, hvor vores system er blevet lagt ned af mange tusinde falske underskrifter. Så derfor har vi valgt denne sikkerhedsforanstaltning.

Grunden til, at du skal trykke på en række billeder med skilte eller biler er, at du skal bevise, at du er menneske og ikke en robot. Det er nemlig ikke nemt for en computer at læse, da den kun tænker i bits og bytes.

Men vi forstår godt, at det kan være svært selv for de mere almindelige brugere at forstå, hvilket billede man skal trykke på, og derfor er det også okay at trykke på "retry"-knappen.

Hvordan kan jeg undgå at blive ringet op bagefter?

Vi har brug for at kunne identificere dig som unik underskriver. Derfor har vi valgt at bruge e-mail og telefonnummer som identifikation på alle Amnestys formularer. Nederst i formularen er der et permission-felt. Hvis du ikke sætter flueben her, bliver du ikke kontaktet mere.

Jeg har skrevet under to gange, fordi siden var så langsom. Det er jo usmart hvis myndighederne får flere af den samme underskrift.

Vi tjekker altid underskrifterne igennem for dubletter, så der kun sendes én pr unik underskriver, så det gør hverken fra eller til, hvis du skriver under to gange.

Når I sender mig en mail som denne, med et personligt link, kunne formularen så ikke være udfyldt på forhånd?

Vi har skiftet system og har nogle tekniske udfordringer i forhold til at få præudfyldt formularen. Vi arbejder på sagen, og håber på, at vi får det løst hurtigst muligt.

Hvorfor kan jeg ikke se nogen formular på siden?

Når man er på internettet, bruger man forskellige webbrowsere - fx Firefox, Safari, Internet Explorer eller Google Chrome, som er de mest anvendte. Disse browsere giver dig mulighed for forskellige indstillinger i forhold til dit privatliv på nettet.

Det betyder, at man aktivt skal ind og give tilladelse til, at den formular, vi bruger på vores hjemmeside, må fungere på din computer.

Guide til forskellige browsere

De forskellige udbydere har forskellige guides liggende til dine indstillinger.

Jeg har klikket på 'Skriv under' men kommer bare op i toppen af siden - hvad sker der?

Du skriver ikke under, når du klikker på 'Skriv under' på siden. For at vi kan registrere din underskrift, skal du udfylde en formular.

Hvis vi ikke kan se formularen, er det, fordi du aktivt skal ind og give tilladelse til, at den formular, vi bruger på vores hjemmeside, må fungere på din computer. Det gør du i din webbrowsers indstillinger. Disse indstillinger sidder oftest i værktøjslinjen øverst til højre i din browser (fx Google Chrome, Firefox eller Internet Explorer).