Kort sagt

Vis solidaritet med Taner

Den 6. juni markerer etårsdagen for varetægtsfængslingen af Amnestys tyrkiske æresformand Taner Kiliç. Men selvom det er et år siden, Taner blev fængslet, så har vi bestemt ikke glemt ham.

Taner Kılıç var bestyrelsesformand for Amnesty International i Tyrkiet, da han blev fængsel for et år siden. De tyrkiske myndigheder har – helt ubegrundet - varetægtsfængslet Taner for at være medlem af Fethullah Gülen-bevægelsen. Men Taner og andre fængslede menneskerettighedsforkæmpere vil ikke blive glemt.

Ved at skrive en solidaritetshilsen kan du give Taner håb inden hans næste høring den 21. juni. Taner og hans familie skal vide, at vi ikke har glemt ham, og de tyrkiske myndigheder skal vide, at Amnesty ikke giver op så let. Amnesty har for nylig modtaget information om, at der sker fremskridt i Taners sag. Hvis det er tilfældet, så har Amnestys støtter en stor del af æren. Sidste år skrev 45.014 danskere nemlig under for Taner. Kæmpe stort tak til jer.

Taners sag er et symbol på, hvor slem situationen er i Tyrkiet lige nu. Ved at skrive solidaritetshilsner til Taner vil vi minde verden om, at Taner kun er én ud af mange menneskerettighedsforkæmpere i Tyrkiet, som er fængslet lige nu. Og ingen af dem må gå i glemmebogen. Vi er nødt til at tale om Tyrkiet. Vi må ikke lade de mange menneskerettighedskrænkelser foregå i stilhed.

Taner er stadig uretfærdigt fængslet. Vi kæmper stadig for hans frihed. Vi vil aldrig give op. Hjælp os med at sikre, at Taner ikke bliver en glemt fange. Mind verden om, at vi er nødt til at tale om Tyrkiet.

Vi vil fortsætte med at tælle dagene, til Taner træder ud af fængselsporten og endelig kan omfavne sin kone og sine døtre i frihed. Indtil da kan du hjælpe med at give ham håb ved at sende en solidaritetshilsen. Som Taner siger: "Jeres breve og støtte giver mig styrke".

Din solidaritetshilsen

Skriv venligst til Taner på tyrkisk eller engelsk. Hold dit brev enkelt og fokusér på din solidaritet med ham.

Sørg for at skrive i et sprog, der er så neutralt som muligt, så det ikke bliver opfattet som politisk, og skriv ikke nogen generelle antagelser om Tyrkiet.

På den måde undgår vi, at dit brev bliver smidt ud af fængselsbetjentene.

Nedenfor kan du se eksempler på, hvad du kan skrive:

Dear Taner
I am writing to you to let you know that you are not forgotten and to express my wish that your unjust imprisonment comes to an end as soon as possible. I am always on your side.
With full solidarity
[Your name]

Sevgıli Taner
Devam eden haksız tutukluluğunun en kısa zamanda sona ermesi ve özgürlüğüne kavuşman dileğiyle sana
unutulmadığını bilmen için yazıyorum. Her zaman yanındayım.
Sonsuz dayanışmayla
[Your name]

Aktionen er afsluttet...

...og underskrifterne sendt afsted. Tilmeld dig vores gratis sms-service og få automatisk besked, næste gang vi har en underskriftsindsamling.