Aktionen er afsluttet...

...og underskrifterne sendt afsted. Tilmeld dig vores gratis sms-service og få automatisk besked, næste gang vi har en underskriftsindsamling.

Kort sagt

Løslad den 17-årige palæstinensiske aktivist, Ahed Tamimi.

I mange år har Ahed Tamimi og hendes familie gjort modstand imod den israelske besættelse. I dag afsoner hun en dom på otte måneders fængsel. Vær med til at løslade hende nu!

Den 15. december var Ahed Tamimi og hendes familie med til at demonstrere imod Trumps beslutning om at anerkende Jerusalem som Israels hovedstad. I et skæbnesvangert øjeblik bliver hendes 15-årige fætter, Mohammad, på nært hold skudt i hovedet af en israelsk soldat. Han måtte akut opereres, hvor hans kranium blev åbnet for at fjerne kuglen.

Senere den dag stod Ahed Tamimi ansigt til ansigt med israelske soldater, da de kom ind i den gård, hvor hun og familien boede. En video, som siden er gået viralt, viser hvordan hun gør modstand og giver den ene af de to bevæbnede soldater en lussing. Hun bar ingen våben, og det var tydeligt, at hun ikke udgjorde en reel trussel, da de nemt fik pacificeret hende.

Siden da er hun blevet arresteret og kastet i fængslet. Den 21. marts blev hun dømt til otte måneders fængsel. En dom, der tydeligt er ude af proportioner, og som er et åbenlyst forsøg på at skræmme enhver, der gør oprør imod de mange krænkelser af menneskerettighederne, som palæstinenserne oplever under den israelske besættelse.

Ahed Tamimi er blot én ud af omkring 350 palæstinensiske børn, der tilbageholdes i israelske fængsler og detentionscentre. Hvert år anklages hundredvis af børn af den israelske ungdoms-militærdomstol. Børnene får systematisk krænket deres rettigheder og udsættes for mishandling, herunder trusler, barske forhør og i nogle tilfælde fysisk vold.

Hjælp os med at sætte globalt pres på Israels premierminister Benjamin Netanyahu.

Vi kræver:

• Øjeblikkelig løsladelse af den 17-årige aktivist Ahed Tamimi, som er idømt otte måneders fængsel.
  • Forsikring for, at palæstinensiske børn ikke udsættes for frihedsberøvelse eller fængsel, undtagen ved tilfælde, hvor det påviseligt er nødvendigt og som en sidste udvej i den kortest mulige periode.