18. november 2021

Amnesty Danmark kræver, at Polen sætter en stopper for LGBT-fri zoner, og at landet beskytter LGBTI+ personer, så de ikke bliver angrebet verbalt eller overfaldet på gaden. Skriv under for et Polen med plads til at elske den, man vil!

94 % af LGBTI+ personer i Polen er bange for at tage deres partner i hånden på gaden, fordi de frygter for overfald. Og selvom 59,8 % af den polske befolkning mener, at et angreb på to mænd, der holder i hånd, bør betragtes som en hadforbrydelse, er dette langt fra en selvfølge. Par af samme køn kan ikke regne med at blive retfærdigt behandlet i Polen.

Vi kræver, at LGBTI+ personer opnår de samme rettigheder som alle andre mennesker i Polen. LGBTI+ rettigheder er menneskerettigheder!

Vores krav

Vi kræver, at regeringen i Polen:

• tilføjer seksuel orientering, kønsidentitet og kønskarakteristika i straffeloven som et potentielt motiv til en hadforbrydelse og hadefulde ytringer
  • støtter op om LGBTI+ organisationers arbejde
  • møder transkønnede, der ønsker at skifte køn, med respekt
  • beskytter Pride-deltagere og andre forsamlinger af LGBTI+ personer
  • stopper med at forfølge LGBTI+ aktivister for deres fredelige aktivisme

Hvorfor skal jeg skrive under?

For at opnå forandring har Amnesty brug for din underskrift, så vi kan vise solidaritet med LGBTI+ personer i Polen. Sammen kan vi skabe et trygt og sikkert miljø for alle seksualiteter i Polen. Støt det polske LGBTI+ miljø ved at skrive under på denne aktion. Kræv forandring! Polen skal respektere LGBTI+ personer.

Hvad sker der med din underskrift?

Vi sender den til den polske regering og den polske ambassade i Danmark. Din underskrift giver støtte til LGBTI+ personer i Polen. De har brug for al den opbakning, de kan få.