Tortur og dødsstraf

Støt vores arbejde

Tortur og dødsstraf

Hver dag bliver folk henrettet og dømt til døden. Ofte efter uretfærdige retssager eller for forbrydelser, som ikke burde være kriminelle.

Om Dødsstraf

Dødsstraf er den ultimative straf, og man kan aldrig være sikker på, at den ikke rammer uskyldige.

Situationen i dag

Ved udgangen af 2019 var der 106 lande, der helt havde afskaffet dødsstraf, mens 142 lande havde afskaffet dødsstraf i enten lov eller praksis. Sidstnævnte betyder, at landet ikke har henrettet nogen de sidste 10 år. 56 lande praktiserer desværre stadig dødsstraf.

I 2019 forekom 86 procent af alle rapporterede henrettelser i bare fire lande: Iran, Saudi Arabien, Irak og Egypten.

Heldigvis er antallet af henrettelser verden over faldet til det laveste niveau i ti år, viser Amnesty Internationals årlige rapport om den globale brug af dødsstraf og henrettelser.

Vores arbejde

Arbejdet for at få myndigheder til at forbyde dødsstraf koster penge. Vi har bl.a. researchere i lande som USA og Kina, der laver lobbyarbejde for at påvirke myndighederne og dokumenterer dødsdomme og henrettelser. Vi har brug for din støtte til at kunne fortsætte arbejdet!

Billedet er taget af James Reynolds.

Det gør Amnesty

Sådan arbejder Amnesty:

• Vi efterforsker og afslører brud på menneskerettighederne. Vores efterforskere er dér, hvor det sker: I krigszoner, fangelejre og andre steder, hvor mennesker er udsatte. De er i kontakt med mennesker berørt af situationer, og de dokumenterer hændelser – ofte mens krig og uroligheder udspiller sig for øjnene af dem
  • Vi informerer resten af verden og stopper magtmisbrug. Så snart vi har dokumentation og bevis for overgreb eller diskrimination, sørger vi for, at sandheden kommer frem. Vores efterforskningsteam udarbejder rapporter, analyser og pressemeddelelser i kampen for at oplyse omverdenen.
  • Vi beskytter udsatte menneskers rettigheder. Når et menneskes liv er i fare, starter vi hasteaktioner og underskriftskampagner, der bakkes op af folk fra hele verden. Denne mobilisering lægger stort pres på magtudøvere, og således støtter vi op om mennesker, der er uskyldigt fængslet, risikerer dødsstraf eller har fået frataget deres rettigheder.
  • Vi arbejder for, at regeringer verden over sætter menneskerettighederne i centrum af deres håndtering af corona-virussen.