Vi dokumenterer lige nu angreb på civilbefolkningen i Ukraine og krænkelser af folkeretten.

Vi indsamler, dokumenterer og verificerer videoer, fotos og satellitbilleder af angreb mod civilbefolkningen i Ukraine og krænkelser af folkeretten.

Vi har blandt andet dokumenteret vilkårlige angreb og brug af forbudte våben som klyngebomber, der har ramt et hospital, en børnehave og skoler.

Hvad bruges dokumentationen til?

Vores dokumentation bruges til at lægge pres på regeringer, FN og andre internationale aktører så de kan gøre deres bedste for at stoppe kamphandlinger og beskytte civile. Derudover bruges vores dokumentation som bevismateriale, så de ansvarlige for krigsforbrydelser kan blive retsforfulgt og krigens ofre kan få retfærdighed.

Ruslands invasion af Ukraine er også blevet en krig om sandheden, hvor meget misinformation bliver spredt på sociale medier. Derfor arbejder vi lige nu på at aktivere vores enhed Digital Verification Corps, som er et netværk af mere end 100 specialuddannede frivillige fra seks topuniversiteter fra hele verden. Dette netværk skal verificere data fra sociale medier for at undersøge, hvor meget misinformation, der også bliver spredt og delt.

Dette basisarbejde muliggør, at vi kan analysere store mængder af data hurtigere og mere effektivt. Netværket har en enhed, der taler og læser russisk, og de overvåger lige nu blandt andet protesterne i Rusland og verificerer videoer fra både Rusland og Ukraine.