Slaver og I Skjul

Kort sagt

Slaver og I Skjul

Slaver og I skjul er to korte animerede dokumentarfilm, som egner sig til undervisning på folkeskolens mellemtrin og opefter.

Den ene af de to animerede film handler om nutidens slaveri og den anden om uledsagede flygtningebørn. To alvorlige emner i to stærke og originalt udførte film. Når de alligevel kan anvendes fra mellemtrinnet, er det netop fordi instruktørerne anvender animation. Det gør det barske indhold mindre påtrængende.

Undervisningsmaterialet er skrevet, så de to film kan anvendes hver for sig eller sammen. For hver af de to film er der en gennemgang af indhold, form, tematik og stil samt et eller flere faktaafsnit om landet/konflikten/temaet. Afslutningsvis er der peget på relevante links. Til hver film er der også nogle opgaver, der er udformet som kopisider henvendt direkte til eleverne. Opgaverne sætter fokus såvel det filmiske udtryk som det tematiske indhold og de lande, filmene handler om.

Filmene

Slaver og I skjul distribueres til undervisningsbrug af Det Danske Filminstitut. Du kan se filmene i dvd-kvalitet på internettet via abonnementstjenesten www.filmstriben.dk. I skjul indgår desuden på dvd-antologien Bawke/I skjul, som er udgivet af Det Danske Filminstitut. Læs mere i DFIs netkatalog på www.dfi.dk. Dvd’en kan købes via www.biblioteksmedier.dk.

Slaver er udgivet på dvd af Pausefilm – www.pausefilm.dk. Filmen kan også rekvireres via Amnesty International, kontakt os på undervisning@amnesty.dk.

Hent materiale

Slaver og I Skjul - Et undervisningsmateriale

Må vi kontakte dig

Må vi kontakte dig for evaluering af materialet?

Det er vigtigt for os at vi løbende kan evaluere og forbedre vores materiale. Derfor vil vi bede dig indtaste dine kontaktoplysninger og give os lov til at kontakte dig om nogle måneder, med et par spørgsmål om din oplevelse af materialet.