Skriv For Liv Skriv for liv Aktivisme Undervisning

Om Kampagnen

Skriv for Liv - Giv håb og skab forandring

Skriv for Liv handler om mennesker, hvis rettigheder bliver krænket. Du og dine elever kan skrive breve til personer, der tortureres, er dømt til døden eller bliver forfulgt af myndighederne. Eller I kan skrive til de myndigheder, der står bag overgrebene.

I år har over 300 lærere tilmeldt sig med mere end 570 klasser. Vi er utrolig glade for, at omkring 14.000 elever kommer til at arbejde med Skriv for Liv i november og december måned 2017.

Du kan stadig være med. Der er åbent for tilmelding frem til d. 24 november.

Tilmeld

Vi sender en pakke til alle de lærere, der har tilmeldt sig Skriv for Liv.

Menneskerettighederne er under et historisk pres, og det er blevet sværere og farligere at kæmpe for menneskerettighederne mange steder i verden. Kloden rundt sætter almindelige mennesker liv og sikkerhed på spil for at kæmpe for en bedre verden. De er lærere, studerende, fabriksarbejdere, mødre og fædre – de er menneskerettighedsforkæmpere, og de er ligesom dig og mig.

Det er farligere at være menneskerettighedsforkæmper end nogensinde før. Chikane, tortur, fængsling og drab er alt for ofte prisen for at kæmpe for retfærdighed. Regeringer, virksomheder og væbnede grupper gør alt, hvad de kan, for at lukke munden på de modige.

De bliver udsat for smædekampagner og stemplet som kriminelle, terrorister, landsforrædere, korrupte eller spioner. Magthaverne tyr til offentlig udskamning, vilkårlige fængslinger og endda vold og tortur for at lukke munden på dem. Samtidig bliver fagforeninger og politiske partier opløst, dagblade og medier lukket ned, og sociale medier forbydes. Digital aktivitet overvåges og monitoreres ulovligt, og fredelige demonstrationer lukkes ned med vold og magt. Alt i alt er det blevet sværere og farligere at kæmpe for menneskerettighederne.

Derfor har vi i år valgt at støtte op om mennesker, der kæmper for menneskerettighederne i Europa, Asien, Afrika, Mellemøsten og Amerika, og som alle har haft krænkelser tæt inde på livet. Du og dine elever kan være med til at give dem håb og skabe reelle forandringer.

Her kan du læse om de aktuelle sager:

Tekst på dansk

Tekst på engelsk

Se fire korte videoer om sagerne (med engelske undertekster):

Ni Yulan, Kina

Ni Yulans ven Tongmu har ikke set hende i to år. Han skriver til hende, og vi ser billeder fra politiets indtrængen i hendes hus, Yulans liv som hjemløs, og hendes fortsatte kamp.
Se videoen (02:09 min.)

Shackelia Jackson, Jamaica

Shackelia Jackson læser sit brev op til den politimand, der skød og dræbte hendes bror Nakiea. Det handler om politidrab i Jamaica, og hendes kamp for retfærdighed.
Se videoen (01:31 min.)

MILPAH, Honduras

Det oprindelige folk, MILPAH
Vi giver stemme til MILPAH-medlemmerne, der fortæller om mord og trusler, fordi de kæmper for oprindelige folks rettigheder.
Se videoen (01:21 min.)

Issa Amro og Farid Al-Atrash, De Besatte Palæstinensiske Områder

De to menneskerettighedsforkæmpere skriver et brev til alle dem, som kæmper for palæstinensernes menneskerettigheder. Vi ser politiets og militærets magtanvendelse og kommer tæt på, hvordan palæstinensere dagligt diskrimineres i Hebron på Vestbredden.
Se videoen (01:58 min.)

I den lidt længere video kommer vi tæt på den daglige diskrimination af palæstinenserne, og militærets tilstedeværelse. Bemærk, at denne video kun er på engelsk uden undertekster.
Se videoen (06.28 min.)

Undervisningsmateriale

Vores materiale er beregnet til lærere fra 6.-10 klasser.

I år har vi udviklet et generelt undervisningsmateriale til dig, der underviser i dansk, samfundsfag, historie, geografi, sundheds- og seksualundervisning samt familiekundskab. Med informationer, øvelser, aktiviteter, kopiark til elever, og Skriv for Livs relevans i forhold til De Fælles Mål. Download det generelle undervisningsmateriale nu!

Hvis du underviser i engelsk, så download dette materiale. Her finder du informationer, øvelser, aktiviteter, kopiark til elever, og Skriv for Livs relevans i forhold til engelskfagets mål. Download materiale til engelsklærere nu!

Vi har skrevet mere information om de lande og problematikker, der er med i sagerne i dette års Skriv for Liv. Dokumentet er tiltænkt dig som lærer, så du kan blive klædt ordentligt på til at undervise om sagerne. Men du kan også printe dokumentet og give det til eleverne. Download baggrundsmateriale gratis nu!

Om Skriv for Liv

Skriv for Liv er global. Hvert år sender hundredtusinder af mennesker fra cirka 185 lande breve, sms-beskeder, underskrifter og tweets for at hjælpe mennesker i nød og for at presse myndighederne til at overholde menneskerettighederne. Alene i 2016 blev der foretaget over 4,6 millioner handlinger for Skriv for Liv.

Brevene giver håb, skaber forandring og resultater: I 2016 skrev vi for ti-årige Annie Alfred. Som tusindvis af andre mennesker med albinisme i Malawi lever Annie et liv i frygt for at blive dræbt, fordi nogle tror, at hendes krop har magiske kræfter og kan gøre dem rige. Danske skoleelever var med til at lægge et pres i hendes sag, og det gav resultater: Straffen for overfald mod mennesker med albinisme er nu skærpet i Malawi.

I USA sad Albert Woodfox isolationsfængslet i 43 år for et mord, der ikke var beviser for, at han havde begået. Han blev løsladt sidste år efter 650.000 tweets, sms-beskeder, underskrifter, breve med videre via Skriv for Liv 2015. I april 2017 besøgte Woodfox vores landsmøde for at fortælle om sit liv bag tremmer og sin kamp for menneskerettighederne, nu hvor han er fri. Her kan du se ham fortælle, hvad Skriv For Liv betød for ham bag tremmer.

Tilmeld

Hvordan kan jeg bruge Skriv for Liv ?

Du vælger selv, hvor meget tid din klasse skal bruge på Skriv for Liv. Perioden er november til december måned. Skriv for Liv er især relevant for lærere, der underviser fra 6. - 10. klasse og opefter. Skriv for Liv kan bruges i flere fag som eksempel dansk, engelsk, samfundsfag, geografi, historie og kristendom.

Skriv for Liv lægger op til en bred og dybdegående undervisning i menneskerettigheder. Sagerne rummer mange etiske og moralske spørgsmål, der bearbejdes ud fra et globalt perspektiv. Eleverne beskæftiger sig med mennesker og lande verden over. Undervisningen styrker elevernes forståelse for omverdenen og giver dem en interkulturel indsigt.

Det føles autentisk og nærværende at skrive til mennesker i nød. Som en lærer udtrykker det: ”Eleverne føler, at de var med til at gøre en forskel. De vidste, at brevene ville få en indflydelse.”