Skriv For Liv Skriv for liv Aktivisme Undervisning

Skriv for liv

Giv håb og skab forandring

Hver eneste dag verden rundt bliver mennesker udsat for grove krænkelser. Skriv for Liv er en global kampagne, der med pennen som våben bekæmper tortur, dødsstraf og diskrimination.

I november og december måned kan du og dine elever skrive breve både til dem, der udsættes for overgreb, og til de myndigheder der står bag.

Brevene sendes fra hele verden – og de giver håb i ofte umulige situationer.

Hvad?

Hvad er Skriv for Liv?

Amnesty International udvælger hvert år fem til tolv sager, som mennesker over hele verden kan skrive til. Siden 2001 har tusindvis af personer fra hele kloden deltaget i kampagnen. I 2018 blev der sendt over 5,9 millioner sms’er, breve, underskrifter, tweets mv. til de personer, der udsættes for krænkelser, eller til de ansvarlige myndigheder.

I Danmark er Skriv for Liv rettet mod elever fra 7.- 10. klasse. Skriv for Liv kan især bruges i fagene dansk, engelsk, samfundsfag, historie, geografi og kristendom.

Sidste år deltog 226 lærere, 176 skoler, 411 klasser og omkring 8.500 elever i Danmark.

Eleverne lærte om menneskerettighederne, sagerne og fik skrevet 2285 solidaritetsbreve og appeller til de relevante myndigheder. Det føles autentisk og nærværende at skrive til mennesker i nød. En lærer udtrykker: "Eleverne føler, at de var med til at gøre en forskel. De vidste, at brevene ville få en indflydelse."

Centrale læringsmæssige styrker dansk og engelsk

Centrale læringsmæssige styrker samfundsfag og historie

Hvornår?

Hvornår kan jeg tilmelde mig?

Du kan allerede tilmelde dig nu.

Tilmeld dig her
Sagerne

Vi udvælger først vores sager i august måned. Det er omkring 5-6 personer fra forskellige lande, hvor mange krænkelser er på spil.

Her kan du læse om sidste års sager.

GERALDINE CHACÓN

Menneskerettighedsforkæmper, Venezuela. Forfulgt, fordi hun styrker unge i deres kamp.

Venezuela

ATENA DAEMI

Menneskerettighedsforkæmper, Iran. Fængslet for at protestere imod dødsstraf.

Iran

SENGWER FOLKET

Menneskerettighedsforkæmpere, Kenya. Fordrevet med vold fra deres forfædres land.

Kenya

MARIELLE FRANCO

Menneskerettighedsforkæmper, Brasilien. Dræbt, fordi hun frygtløst forsvarede andre.

Brasilien

NAWAL BENAISSA

Menneskerettighedsforkæmper, Marokko. Forfulgt, fordi hun kræver et bedre liv.

Marokko

Du kan læse vores internationale rapport om resultater i sagerne. Alt i alt blev der foretaget over 5,9 millioner handlinger i de ti globale sager, vi havde udvalgt. Der har også været nogle positive forandringer i sagerne. Læs vores opdateringer under de enkelte sager.

Materiale

Undervisningsmateriale

Vi udvikler en del undervisningsmateriale. Vi forsøger at gøre rettighederne nærværende, så eleverne kan reflektere over deres egen hverdag. Skriv for Liv kan styrke elevernes forståelse for omverdenen og giver dem en interkulturel indsigt.

Det føles autentisk og nærværende at skrive til mennesker i nød. En lærer udtrykker ”Eleverne føler, at de var med til at gøre en forskel. De vidste, at brevene ville få en indflydelse.”

Betydning

Hvad betyder Skriv for Liv?

Skriv for Liv giver håb og skaber forandring. Vi ser løbende resultater af Skriv for Liv-sagerne. Personer, der bliver løsladt på grund af et stort internationalt pres eller får oprejsning på anden vis.

Tdjadine Mahamat Babouri er fra Tchad. Han er kendt som Mahadine, og er et af de mennesker, der helt konkret har fået hjælp af mennesker fra hele verden gennem Skriv for Liv i 2017. Mere end en halv million mennesker aktionerede for hans frigivelse. Så hvis du og din klasse deltog i 2017, så har jeres breve bidraget til hans løsladelse. Læs hans historie her!

Shackelia Jackson fra Jamaica kæmper fortsat for retfærdighed, efter at hendes bror blev skudt af politiet i 2014. Hun var en af personerne i Skriv for Liv 2017 og fortæller, hvad brevene betød for hende:

“Hele verden viser nu solidaritet med min kamp. Alene dét, at så mange mennesker har skrevet til premierministeren, og de ting, vi kan opnå i kølvandet på brevene, får mig til føle mig så meget stærkere i kampen for retfærdighed. Jeg ved, hvor meget det kræver, at lave aktivisme – og jeg er så taknemmelig for at Amnesty støtter mig”.

Læs hele hendes takkebrev her

I USA sad Albert Woodfox isolationsfængslet i 43 år for et mord, der ikke var beviser for, at han havde begået. Han blev løsladt i 2016 efter 650.000 tweets, sms-beskeder, underskrifter, breve via Skriv for Liv 2015.

I april 2017 besøgte Woodfox Amnesty Danmark og fortalte om sit liv bag tremmer og sin kamp for menneskerettighederne, nu hvor han er fri. I videoen herunder kan du se og høre ham fortælle, hvad Skriv For Liv betød for ham.

Har du spørgsmål eller kommentarer?

Så skriv til: undervisning@amnesty.dk