Skriv For Liv Skriv for liv Aktivisme Undervisning

Materialer

Skriv for Liv 2018 - Giv håb og skab forandring

Hver eneste dag verden rundt bliver mennesker udsat for grove krænkelser. Skriv for Liv er en global kampagne, der med pennen som våben bekæmper tortur, dødsstraf og diskrimination.

Du og dine elever kan skrive breve både til dem, der udsættes for overgreb, og til de myndigheder der står bag.

Brevene sendes fra hele verden – og de giver håb i ofte umulige situationer.

Du kan nu downloade vores undervisningsmateriale gratis. Her finder du konkrete læringsmål, brevskrivningsguider, øvelser og meget mere.

Tilmeld dig nu – og inden den 26. oktober. Så modtager du materiale fra os.

Tilmeld dig her
Hvordan?

Hvordan bruger jeg Skriv for Liv?

Skriv for Liv er særligt rettet mod elever, der går i 7.-10. klasse. Du kan især bruge Skriv for Liv i fagene dansk, engelsk, samfundsfag, historie, geografi og kristendom.

Centrale læringsmæssige styrker dansk og engelsk

Centrale læringsmæssige styrker samfundsfag og historie

Kampagnen løber af stablen i november og december 2018. I år har vi valgt fem sager fra Afrika, Asien, Latinamerika og Mellemøsten. Der er mange krænkelser af rettigheder på spil.

I vores undervisningsmateriale forsøger vi at gøre rettighederne nærværende, så eleverne kan reflektere over deres egen hverdag. Skriv for Liv kan styrke elevernes forståelse for omverdenen og giver dem en interkulturel indsigt.

Det føles autentisk og nærværende at skrive til mennesker i nød. En lærer udtrykker ”Eleverne føler, at de var med til at gøre en forskel. De vidste, at brevene ville få en indflydelse.”

Læs vores undervisningsmateriale her:

Sagerne

MARIELLE FRANCO

Menneskerettighedsforkæmper, Brasilien. Dræbt, fordi hun frygtløst forsvarede andre

Brasilien

ATENA DAEMI

Menneskerettighedsforkæmper, Iran. Fængslet for at protestere imod dødsstraf

Iran

SENGWER FOLKET

Menneskerettighedsforkæmpere, Kenya. Fordrevet med vold fra deres forfædres land

Kenya

NAWAL BENAISSA

Menneskerettighedsforkæmper, Marokko. Forfulgt, fordi hun kræver et bedre liv

Marokko

GERALDINE CHACÓN

Menneskerettighedsforkæmper, Venezuela. Forfulgt, fordi hun styrker unge i deres kamp

Venezuela

Håb og forandring

Skriv for Liv giver håb og skaber forandring

Tdjadine Mahamat Babouri er fra Tchad. Han er kendt som Mahadine, og er et af de mennesker, der helt konkret har fået hjælp af mennesker fra hele verden gennem Skriv For Liv i 2017. Mere end en halv million mennesker aktionerede for hans frigivelse. Så hvis du og din klasse deltog i sidste års Skriv for Liv, så har jeres breve bidraget til hans løsladelse.  Læs hans historie her!

Shackelia Jackson fra Jamaica kæmper fortsat for retfærdighed, efter at hendes bror blev skudt af politiet i 2014. Hun var en af personerne i Skriv for Liv 2017 og fortæller, hvad brevene betød for hende:

“Hele verden viser nu solidaritet med min kamp. Alene dét, at så mange mennesker har skrevet til premierministeren, og de ting, vi kan opnå i kølvandet på brevene, får mig til føle mig så meget stærkere i kampen for retfærdighed. Jeg ved, hvor meget det kræver, at lave aktivisme – og jeg er så taknemmelig for at Amnesty støtter mig”.

Læs hele hendes takkebrev her

I USA sad Albert Woodfox isolationsfængslet i 43 år for et mord, der ikke var beviser for, at han havde begået. Han blev løsladt i 2016 efter 650.000 tweets, sms-beskeder, underskrifter, breve via Skriv for Liv 2015.

I april 2017 besøgte Woodfox Amnesty Danmark og fortalte om sit liv bag tremmer og sin kamp for menneskerettighederne, nu hvor han er fri. I videoen herunder kan du se og høre ham fortælle, hvad Skriv For Liv betød for ham.

Tilmeld dig Skriv for Liv 2018!

Har du spørgsmål eller kommentarer?

Så skriv til: undervisning@amnesty.dk