Skriv For Liv Skriv for liv Aktivisme Undervisning

Om Kampagnen

Konceptet for kampagnen

Skriv for Liv handler om mennesker, hvis rettigheder bliver krænket. I november og december måned kan du og dine elever skrive breve til personer, der tortureres, er dømt til døden eller bliver forfulgt af myndighederne. I kan også skrive til de myndigheder, der står bag krænkelserne. På den måde hjælper I uskyldige mennesker.

Skriv for Liv 2016 er afsluttet - vi håber at se dig igen i 2017

I Skriv for Liv 2016 deltog lidt under 490 klasser med knap 10.400 elever. Vi er utroligt glade for den store deltagelse, og vi vil gerne sende et stort tak til alle deltagere.

Vi vil vende tilbage med Skriv for Liv igen i efteråret 2017. Tilmeldingen begynder lige før skolernes sommerferie.

Send os en mail på undervisning@amnesty.dk hvis du vil have besked når tilmeldingen åbner.

Om Skriv for Liv

Brevene giver håb, skaber forandring og resultater: Moses Akatugba fra Nigeria blev fængslet og tortureret som blot 16-årig for at have stjålet tre mobiltelefoner, og senere blev han dødsdømt. Efter massivt pres, blandt andet igennem Skriv for Liv 2014, blev han løsladt i maj 2015 efter ti års fængsel. Amerikanske Albert Woodfox sad isolationsfængslet USA i 40 år og er nu løsladt efter 650.000 tweets, sms-beskeder, underskrifter, breve mv. via Skriv for Liv 2015.

Kampagnen er global. Hvert år sender hundredtusinder af mennesker fra knap 200 lande breve, sms-beskeder, underskrifter og tweets for at hjælpe mennesker i nød eller presse myndighederne. Alene i 2015 blev der foretaget omkring 3,8 millioner handlinger for Skriv for Liv.

Læringsmæssige styrker

Skriv for Liv er relevant for lærere, der underviser fra 6. klasse og opefter. Kampagnen kan bruges i flere fag som eksempel dansk, engelsk, samfundsfag, geografi, historie og kristendom.

Skriv for Liv lægger op til en bred og dybdegående undervisning i menneskerettigheder. Sagerne rummer mange etiske og moralske spørgsmål, der bearbejdes ud fra et globalt perspektiv.

Eleverne beskæftiger sig med mennesker og lande verden over. Det styrker elevernes forståelse for omverdenen og giver dem en interkulturel indsigt.

Det føles autentisk og nærværende at skrive til mennesker i nød. Som en lærer udtrykker det: ”Eleverne føler, at de var med til at gøre en forskel. De vidste, at brevene ville få en indflydelse.”

Har du spørgsmål kan du kontakte os på: undervisning@amnesty.dk