Tyrkiet

Tyrkiet: Melike Balkan og Özgür Gür

Risikerer fængsel for at kæmpe for LGBTI+ rettigheder

De to biologistuderende Melike Balkan og Özgür Gür har dedikeret sig til at kæmpe for LGBTI+ rettigheder på deres universitet fra dag ét. LGBTI+ står for homo- og biseksuelle, trans- og interkønnede.

Som vigtige medlemmer af METU LGBTI+ Solidarity Group i Ankara har Melike og Özgür organiseret mange marcher, møder og andre events. De har sammen med andre studerende kæmpet mod en stadig stigende homofobi og mod indskrænkelser af ytringsfriheden i Tyrkiet, hvor det er blevet sværere og sværere at kritisere magthaverne.

METU LGBTI+ Solidarity Group blev dannet i 1996 og har siden 2011 arrangeret den årlige Pride-march på universitet. Gennem årene har marchen vokset sig større og større. Men i 2019 sagde universitets ledelse, at de ikke måtte holde pride-marchen. Det lod de studerende sig dog ikke slå ud af. I stedet for lavede de en siddende pride-protest. Universitet ringede efter politiet, som brugte overdreven magt og tåregas mod de fredelige deltagere i protesten.

Politiet arresterede én ansat og mindst 23 studerende - heriblandt Melike og Özgür. Nogle af de anholdte havde ikke engang deltaget i protesten. Den ansatte og 18 studerende skal nu i retten og risikerer op til tre års fængsel. Udelukkende fordi de har brugt deres ret til at protestere fredeligt.

Kræv, at Tyrkiet dropper alle anklager imod dem

Gå tilbage