Foredrag, workshops og arbejdsgrupper

Landsmøde 2022 – lørdag den 30. april

SIDEN VIL LØBENDE BLIVE OPDATERET.

Topmøde om sport og menneskerettigheder: En ny æra

Sport og politik kan ikke længere skilles ad. Det viser den livlige debat om menneskerettigheder og internationale sportsbegivenheder.

Efter Ruslands invasion af Ukraine har Danmarks Idrætsforbund, ligesom FIFA og IOC, meldt klart og kontant ud om deres syn på russisk deltagelse i diverse sportsbegivenheder, og hvad angår udfordringerne i forbindelse med fodbold-VM i Qatar, er Dansk Boldspil-Union blevet mere og mere klare i spyttet.

Men hvad er det egentlig, der har fået sportens verden – som ellers ofte er blevet kritiseret for sin passivitet – længere frem på banen? Hvor går grænserne for, hvad man vil stille op til og være en del af? Og hvordan skal sportens aktører håndtere de svære dilemmaer, som et mere aktivt samfundsengagement medfører?

Debat med DBU-formand Jesper Møller, DIF-formand Hans Natorp og Amnestys generalsekretær Vibe Klarup.

Illu: Mikkel Henssel

Diskrimination og algoritmer i politiarbejdet

Brugen af kunstig intelligens og overvågning indføres i stigende grad i politiarbejde for at sikre effektiv kriminalitetsbekæmpelse. Men truer den massive indsamling og håndtering af data borgeres menneskerettigheder, og vil teknologi som ansigtsgenkendelse og biometri fremover blive integreret i også dansk politi?

Dansk politis Pol-Intel system, leveret af amerikanske Palantir, bruger algoritmer til at indsamle og analysere store mængder af data fra en stigende mængde samkørte registre med borgeres information.

Kritikere anfører, at maskinlæring kan forstærke bias ved hjælp af såkaldte feedbackloops, hvor eksempelvis politiets større tilstedeværelse i udsatte boligområder med etniske minoriteter vil resultere i endnu mere overvågning.

Mød Lektor Kira Vrist Rønn fra Center for War Studies, Syddansk Universitet, og Jesper Lund fra IT Politisk Forening til oplæg og debat om Predictive Policing i en dansk sammenhæng.

Dokumentaristen, som sprang ud som aktivist

Mød den prisbelønnede og højaktuelle dokumentarist Michael Graversen, som igennem sit arbejde med at lave en film om forholdene for uledsagede flygtningebørn tilbage i 2011 valgte at træde ud af rollen som iagttager og aktivt gøre noget for at hjælpe børnene.

Det har ført til flere dagsordensættende dokumentarfilm om flygtninges forhold og en lang række tiltag, som konkret har hjulpet flygtninge. Graversen har stået bag utallige indsamlinger til støtte for flygtninge, der er strandet på den græske ø Lesbos.

Indtægter fra bogen ”De uledsagedes bog” har bidraget til at over 60 uledsagede flygtningebørn har fået deres nærmeste familie til Danmark efter flere års ventetid. Og i sidste uge havde Graversen verdenspremiere på sin internationale dokumentar om den syriske gymnasieelev Aya Abu-Daher fra Nyborg og hendes kamp for at blive i Danmark med sin familie.

MeToo og morgendagens maskulinitetsidealer

De sidste års store fokus på MeToo og samtykke har på mange måder delt vandene i den offentlige debat. Mange har argumenteret for, at der er systemisk kønsulighed på arbejdspladserne, uddannelsesinstitutionerne og i lovgivningen, mens andre har rejst bekymring om omvendt bevisførelse, folkedomstole og uskyldigt dømte mænd.

Sager om magt, maskulinitetskultur og kvinders oplevelser med alt fra grænseoverskridende adfærd til decideret voldtægt bør være alles anliggende, og samtykke og MeToo en styrkelse af alle menneskers rettigheder.

Men nogle oplever samtykkeloven som en svækkelse af mænds retssikkerhed. Hvorfor eksisterer der stadig myter om, at kvinder lyver om voldtægt? Og hvordan kommer vi sådanne myter til livs?

Kom og diskutér med klummeskribent i Euroman, Rasmus Hald Møller, Christian Mogensen fra Center for Digital Pædagogik og ligestillingsekspert Ane Krestine Ott.

Diktaturernes foretrukne cybervåben

Igennem de seneste år har Amnesty Internationals teknologiske researchere undersøgt et af verdens mest avancerede cyber-overvågnings-firmaer, NSO Group, som står bag det berygtede overvågningsværktøj Pegasus.

Sammen med mere end 80 journalister fra 17 medier i 10 lande, har Amnesty afsløret, at diktaturer og autoritære stater bruger Pegasus til at overvåge menneskerettighedsforkæmpere, journalister, fredelige aktivister og politiske modstandere.

Pegasus giver kort fortalt andre fuld kontrol over ens mobiltelefon, så magtfulde statsaktører har kunne overvåge mails, sms’er, fotos, tænde for mikrofoner og kamera for at lytte og kigge med. Det vel at mærke uden at efterlade et spor – næsten da!

Kom med ind i maskinrummet bag afdækningen af et voldsomt globalt misbrug af Pegasus til at forfølge aktivister og andre. Og hør hvordan, man bedst beskytter fredelige aktivister, når man risikerer at stater med ondt i menneskerettighederne overvåger al ens kommunikation og kan lytte med på ens samtaler.

Mød researcherne Likhita Banerji og Raed Labassi fra Amnestys Security Lab. Sessionen foregår på engelsk.

Se video her >

Ungdomsmagt

Unge aktivister har verden over været bannerførere for kæmpe bevægelser som Fridays for Future og Black Lives Matter – de har vist, at de tør bryde med status quo og tage kampen op for en mere bæredygtig og retfærdig verden med nye metoder. Men hvordan oplever de selv denne kamp? Har de opnået a seat at the table, eller ligger magten til at gøre en forskel stadig hos den ældre del af befolkningen?

De spørgsmål sætter vi fokus på i en talk mellem tre unge, der alle er involverede i kampen for at få en ny og bedre seksualundervisning på ungdomsuddannelser. De gør os klogere på den fremtid, de kæmper for og hvordan vi på tværs af generationer kan bære hinanden og menneskerettighederne frem gennem Ungdomsmagt.

Mød forperson for DGS Alma Tynell, Amnesty Youth’er Amalie Hallberg og talsperson for kampagnen Let’s talk about Yes Jonathan Holger.

Børns rettigheder kan ikke gradbøjes

Glæden var stor, da 14 danske børn og deres mødre endelig kom hjem til Danmark i efteråret, efter flere års indespærring i syriske lejre. Men hvilke konsekvenser har det haft for børnene, at de danske myndigheder har ladet dem blive i fangelejrene under usle forhold i flere år? Og hvordan har børnene det i dag, hvor deres mødre sidder fængslet?

Mød ildsjælene bag organisationen “Repatriate The Children – Denmark”, som i flere år har kæmpet for at få de danske børn hjem fra fangelejrene i Syrien, hvor IS-sympatisører og deres familier har været tilbageholdt i usle og farlige fangelejre.

Journalist Natascha Rée Mikkelsen og advokat Knud Foldschack har knoklet for at råbe de danske politikere op og stået fast på, at børns rettigheder ikke kan gradbøjes lige meget, hvad deres forældre har gjort. De har fortsat kontakt til børnene og hjælper dem med at vænne sig til hverdagen i Danmark. De to ildsjæle arbejder også fortsat for at få de sidste fem børn ud af fangelejrene i Syrien og hjem i sikkerhed.

Mød journalist Natascha Rée Mikkelsen og advokat Knud Foldschack.

Regeringens syriske hjemsendelseseksperiment

Den 10. december 2021 overleverede syriske Mahmoud Almohamad og Amnestys generalsekretær Vibe Klarup 95.055 underskrifter fra Amnestys medlemmer til udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye i protest mod den danske regerings inddragelse af syriske flygtninges opholdstilladelser.

Mød Mahmoud Almohamad, hvis forældre var blandt de første syrere, som blev sendt til udrejsecenter Sjælsmark, fordi de havde fået inddraget deres opholdstilladelser. Familien blev splittet ad og frygtede, at forældrene ville blive sendt til Syrien. Heldigvis blev deres sag genoptaget, og de har nu fået lov til at forblive i Danmark.

Mød Mahmoud Almohamad, der fortsat kæmper for at herboende syrere skal sikres tryghed i Danmark.

Putins Rusland

Ruslands invasion af Ukraine har ikke blot skabt en humanitær krise med millioner af fordrevne, men også en menneskerettighedskrise internt i Rusland, hvor præsident Putin har strammet grebet om ytrings- og forsamlingsfriheden. Uafhængige medier får mundkurv på og der bliver slået hårdt ned på protester mod den russiske invasion, kritiske NGO’er og den politiske opposition.

Alligevel har tusindvis af russere protesteret mod invasionen af Ukraine. Mød Simon Kruse, Berlingskes sikkerhedspolitiske korrespondent, som har fulgt Putin i mange år blandt andet som mangeårige korrespondent i Moskva. Han vil gøre os klogere på, hvordan Putin administrerer og sikrer sin magt i Rusland og regionen.

På sessionen fortæller forsker i protestbevægelser i Rusland og Belarus Katrine Stevnhøj, Ph.d. fra Københavns Universitet, hvem de modige russiske demonstranter er, og hvorfor de protesterer. Kan en voksende protestbevægelse i Rusland udgøre en trussel for Putins magt eller få ham til at ændre kurs?

Mød Simon Kruse, sikkerhedspolitisk korrespondent for Berlingske, og Katrine Stevnhøj, forsker i protestbevægelser.

ARBJEDSGRUPPE: Organisation, økonomi og vedtægtændringsforslag

I denne arbejdsgruppe kan du få uddybet bestyrelsens beretning om Amnestys danske aktiviteter og økonomiske forhold fra Amnestys bestyrelsesleder og kasserer.

Der vil være debat om hovedbestyrelsens forslag til vedtægtsændringer og forretningsorden for landsmøder (læs mere om forslaget her).

Koncert med Pauline

Glæd dig til lyden af dansk musik med en moderne pop/indie twist. Det bliver nærværende og ikke mindst utrolig hyggeligt, når Pauline lørdag aften indtager scenen på Hotel Nyborg Strand.