Menneskerettighedsforkæmper, Iran. Fængslet for at protestere imod dødsstraf

Atena Daemi drømmer om at afskaffe dødsstraf i Iran, og hun har kritiseret landets brug af dødsstraf på både Facebook og Twitter.
Hun har uddelt foldere og har deltaget i en fredelig demonstration imod henrettelsen af en ung kvinde. Handlinger, som desværre kræver stort mod i Iran.

Disse aktiviteter er blevet brugt som ”beviser” på hendes kriminelle handlinger, og hun er nu idømt syv års fængsel. Retssagen var en farce og tog kun 15 minutter, og hun blev kendt skyldig på grundlag af falske anklager, blandt andet for at ”planlægge forbrydelser mod den nationale sikkerhed”.

Dette er endnu et eksempel på den hårde kurs, regeringen fører mod mennesker, som kæmper for et mere retfærdigt Iran. Adskillige er blevet fængslet, og mange andre risikerer overvågning, forhør og langvarig forfølgelse. Atena er blevet slået, der er brugt peberspray imod hende, og hun er blevet tvunget i isolation. Men hun fortsætter sin kamp for menneskerettighederne. ”Jeg vil hellere dø end være slave af undertrykkelsen,” skriver Atena i en Facebook post. Tidligere i år gik hun i sultestrejke i protest mod, at hun blev tvangsflyttet til et berygtet fængsel. Hendes helbred er blevet kritisk forværret i fængslet.

Opdatering: Vi fortsætter vores globale kamp for at få løsladt Atena Daemi. Vi har modtaget 47.886 underskrifter  fra danskere, der støtter hende, som vi har sendt videre til de ansvarlige myndigheder.

Atena Daemi har udtrykt følgende glæde over støtten til hende:

I am wholeheartedly grateful to Amnesty International and all people around the world who have showered me with compassion and kindness and spared no effort in supporting me“.