Polen: Stå sammen med Polens LGBTI+ personer

LGBTI-fri zoner, homofobisk og dehumaniserende retorik fra magthaverne, hadefuld tale på internettet, vold, trusler og chikane.

Det er virkeligheden lige nu for LGBTI+-personer i Polen. Aktivister og menneskerettighedsforkæmpere har brug for støtte og opbakning for at fortsætte deres arbejde for helt basale rettigheder.

Skriv en solidaritetshilsen

Skriv et brev eller send en e-mail, hvor du fortæller Polens LGBTI+-miljø og -aktivister, at du støtter dem, tænker på dem, og gør, hvad du kan, fra Danmark. Amnestys samarbejdspartnere, The Równość.pl Foundation, er en lokal LGBTI+-organisation, som arbejder med menneskerettigheder, uddannelse og empowerment særligt i mindre byer i det sydlige Polen – blandt andet i nogle af de såkaldte LGBTI+-fri zoner. Amnesty sender brevene til dem, hvorefter de samler dem og sørger for, at de kommer ud til Polens hårdtprøvede LGBTI+-aktivister.Send dit brev til:
Amnesty International
Gammeltorv 8

Skriv e-mail til:
nfrank@amnesty.dk

Baggrund

I juli 2020 – lige før præsidentvalget – underskrev Polens præsident, Andrzej Duda en ”anti-LGBTI+-pjece” med titlen “Family Charter”, der havde til formål at forbyde lige ret til ægteskab og adoption og al undervisning i LGBTI-emner i skoler og på uddannelsesinstitutioner.

I august sidste år arresterede polsk politi 48 LGBTI+-aktivister, som deltog i en fredelig protest mod tilbageholdelsen af en fremtrædende aktivist. De blev anklaget for “at deltage i en ulovlig forsamling” og aktivisten, de demonstrerede for, står nu til op til 5 års fængsel for sit arbejde for LGBTI+-rettigheder.

Siden marts 2019 har lokale myndigheder i op mod 100 forskellige steder i Polen vedtaget diskriminerende anti-LGBTI+-resolutioner, herunder én som specifikt erklærer sig imod ”LGBTI+-ideologi”, mens andre henviser til “traditionelle værdier” eller “familierettigheder”.

Ifølge en rapport der blev offentliggjort i maj ’ 2020 af EU’s agentur for grundlæggende rettigheder, var 15% af LGBTI+-personer i Polen blevet udsat for et fysisk overgreb eller seksuel vold i løbet af de sidste fem år. Dette var det højeste tal i EU.

Ungarn: Vis solidaritet med Ungarns LGBTI+-miljø

I juni 2021 vedtog det ungarske parlament en lov, som forbyder alle former for undervisnings- og oplysningsmateriale, der kan anses for at ’reklamere for’ eller bare skildre seksuel kontakt mellem mennesker af samme køn. Det er den seneste i en række homofobiske love.

Skriv en solidaritetshilsen

Vis din solidaritet med det ungarske LGBTI+-samfund ved at poste en selfie på Instagram med en kort solidaritetsbesked (f.eks. ”You are not alone ”Love from Denmark” ”Keep fighting!” eller lignende).

Brug disse hashtags #notalone #hungary # nemvagyegyedül og tag følgende organisationer: Háttér Társaság (@hattertarsasag), Budapest Pride (@budapestpride), Szivárványcsaládokért Alapítvány (@palmarci) og Amnesty International Magyarország (@amnesty_hungary).

Baggrund

Der er flere og flere eksempler på, at den ungarske regering angriber LGBTI-miljøet. I maj 2020, under den første COVID-19-bølge, vedtog regeringsflertallet en lov, der fremover ville forbyde både transkønnede og interkønnede at få juridisk kønsskifte. I december samme år blev det forbudt for LGBTI+-personer og enlige at adoptere børn.

De seneste lovændringer fra juni 2021 dikterer, at alt indhold, der “udbreder eller portrætterer homoseksualitet”, ”afvigelse fra ens biologiske køn” eller ”beskrivelser af kønskorrigerende behandling” ikke må vises til børn under 18 år.

TV- og radioreklamer, der sender indhold, som falder indenfor disse kategorier, må kun gøre det mellem 22:00 og 05:00. Overtræder de dette forbud, kan de blive idømt bøder eller få deres udsendelse suspenderet.

Alle disse lovændringer krænker utvetydigt ungarske borgeres ytringsfrihed, værdighed og ret til ligebehandling, og er i værste fald direkte skadelige for unge LGBTI+-personer.

Den 14. juni organiserede Amnesty Ungarn i samarbejde med en række andre organisationer en demo i Budapest hvor flere end 10.000 mennesker op for at protestere mod den homofobiske lov. Samtidig har 100.000 mennesker skrevet under på en underskriftindsamling mod den homofobiske ’propagandalov’ – en undersøgelse fra 2020 viser, at 59% af ungarerne mener, at homoseksuelle par bør have samme adgang til adoption som heteropar, og 60% mener, at par af samme køn er lige så gode forældre som heteroseksuelle.

Uganda: Skriv til Ugandas LGBTI-aktivister og fortæl dem, at du støtter dem!

Den 31. maj blev 44 ugandiske LGBTI-personer anholdt på shelteret ’Happy Family Youth LGBTI+’ i byen Nansana.

42 af de anholdte blev anklaget for ikke at overholde reglerne for COVID-19 – en anklage som ikke har hold i de juridiske retningslinjer på området. Amnestys ugandiske samarbejdspartner SMUG fortæller yderligere, at de 42 personer blev underlagt tvungne anal-undersøgelser og offentlig ydmygelse. Politiet lagde videoer af de fængslede på sociale medier, hvilket har resulteret i, at flere af deres familiemedlemmer nu har slået hånden af dem. Derudover har de fortalt SMUG, at de også blev mishandlet af andre indsatte, som blandt andet udsatte dem for voldtægtsforsøg. Den 8. juni blev de allesammen løsladt mod kaution.

Skriv en solidaritetshilsen

Både de anholdte LGBTI+-personer fra Nansana og SMUG er dybt rystede over de voldsomme begivenheder og har brug for din støtte! Send dem en hilsen og vis dem, at de ikke er alene i deres helt basale kamp for at kunne leve i sikkerhed – fri for diskrimination. En hilsen fra dig kan give fornyet styrke og håb.

Amnesty sender brevene til dem, hvorefter de samler dem og sørger for, at de kommer ud til de unge LGBTI+-personer.
Send dit brev til:
Amnesty International
Gammeltorv 8

Skriv e-mail til:
nfrank@amnesty.dk

Baggrund

Uganda har en årelang historie med forfølgelse, chikane, mishandling af og drab på LGBTI-personer. Sex med en person af samme køn er ulovligt ifølge Ugandas forfatning, og landet har ad flere omgange vedtaget ved lov, at homoseksuelle skal dømmes til døden – en lov, som hver gang er blevet forkastet igen.

Lige nu bruger den ugandiske regering i stigende grad COVID-19 som undskyldning for at anholde og sigte LGBTI-personer og -aktivister i landet. Myndighederne håndhæver restriktionerne og retningslinjerne på området selektivt – specifikt for at forfølge lokale LGBTI+-personer. De udsættes i mange tilfælde for tvungne anal-undersøgelse, ifølge SMUG med det formål ”at fastslå de anholdtes seksuelle orientering og adfærd”. Denne praksis er – i henhold til international lov – en klar overtrædelse af forbuddet mod tortur og anden mishandling.