Beskyt civile i Ukraine

Et luftangreb har ramt et lejlighedskompleks i den ukrainske by Chuhuiv, Kharkiv Oblast, den 24. februar 2022.

Amnesty dokumenterer lige nu angreb på civilbefolkningen i Ukraine og krænkelser af folkeretten.

Tusind tak for din støtte! Hvis vi får flere midler til Ukraine end nødvendigt, vil de ekstra midler gå til vores arbejde med at dokumentere menneskerettighedskrænkelser andre steder i verden.

Amnesty International indsamler, dokumenterer og verificerer videoer, fotos og satellitbilleder af angreb mod civilbefolkningen i Ukraine og krænkelser af folkeretten. Amnesty har blandt andet dokumenteret vilkårlige angreb og brug af forbudte våben som klyngebomber, der har ramt et hospital, en børnehave og skoler.

Amnestys dokumentation bruges til at lægge pres på regeringer, FN og andre internationale aktører så de kan gøre deres bedste for at stoppe kamphandlinger og beskytte civile. Derudover bruges vores dokumentation som bevismateriale, så de ansvarlige for krigsforbrydelser kan blive retsforfulgt og krigens ofre kan få retfærdighed.

Civile skal beskyttes

Amnesty Internationals Crisis Evidence Lab har verificeret et ballistisk missilangreb uden for hospitalet i Vuhledar i ukraines Donetsk-region den 24. februar, som dræbte fire civile og sårede ti.

Hospitaler og andet civil infrastruktur er beskyttet under folkeretten. Ballistiske missiler bør ikke bruges i befolkede områder, da de kan være meget upræcise.

Amnesty Internationals Crisis Evidence Lab har også bekræftet skader på en boligblok nær Chuhuiv Air Base i Kharkiv-regionen i den nordøstlige del af landet. Mindst en civil person blev dræbt.

Rusland skal ifølge folkeretten afstå fra vilkårlige angreb, og civile skal beskyttes. Vilkårlige angreb kan indeholde brugen af upræcise våben, som kan ramme andet end militære mål.

Børnehave ramt af klyngebomber

Amnesty har verificeret, at en børnehave er blevet ramt af klyngebomber i det nordøstlige Ukraine. Civile havde søgt tilflugt i børnehaven, som ligger i byen Okhtyrka i Sumy Oblast.  Tre blev dræbt, inklusiv et barn. Angrebet fandt sted den 25. feb. om morgenen.

Det er den fjerde skole eller børnehave, hvor Amnesty har verificeret et ulovligt vilkårligt angreb, som krænker folkeretten. Det samme gør brugen af klyngebomber.

Amnesty mener, at de verificerede angreb skal undersøges som mulige krigsforbrydelser.

“Det kan på ingen måde retfærdiggøres at kaste klyngebomber i et befolket område, og slet ikke i nærheden af en børnehave,” siger Agnès Callamard, international generalsekretær i Amnesty International.

“Angrebet bærer kendetegnende for Ruslands brug af dette vilkårlige og internationalt forbudte våben og viser en åbenlys tilsidesættelse af civile liv.”

Du kan løbende følge med i vores arbejde på @amnestydk på twitter.

Når det er sikkert, sender Amnesty International researchere til Ukraine for at dokumentere krænkelser af menneskerettighederne. Vi er allerede i gang med at interviewe ukrainere, som er flygtet til nabolandet Polen.

Amnesty opfordrer alle parter til at:

• Beskytte civile
  • Afstå fra at udføre vilkårlige angreb og bruge ulovlige våben som klyngeammunition
  • Tillade og facilitere, at humanitære organisationer får adgang til og mulighed for at hjælpe civile, der rammes af krigshandlingerne.

Amnesty har tidligere advaret om de katastrofale følger, som en optrapning af den væbnede konflikt vil have på menneskerettighederne – herunder truslen mod civile liv, deres levebrød og infrastruktur samt en potentiel akut mangel på mad samt risikoen for massefordrivelser.

Amnesty dokumenterede alvorlige menneskerettighedskrænkelser i forbindelse med konflikten i det østlige Ukraine i 2014-2015, hvor der blev begået krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden.

En mand sidder uden for sin ødelagte bygning efter et luftangreb på byen Chuguiv den 24. feb. 2022 i det østlige Ukraine.