Kampdag om fordomme og myter

For lidt over et år siden fik Danmark en ny voldtægtslovgivning. Fra den 1/1 2021 er voldtægt defineret som manglende samtykke – og altså ikke, som før, baseret på hvorvidt der har været vold eller tvang.

Det var et kæmpestort skridt i den rigtige retning, når det gælder danske kvinders rettigheder og retssikkerhed.

Men. Selvom juraen er blevet præciseret og nu lever op til standarderne i den såkaldte ’Istanbulkonvention’ (en international menneskerettighedskonvention om kvinder og pigers rettigheder) viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet, at der stadig er mange, sejlivede og skadelige myter om voldtægt og de kvinder, som anmelder en voldtægt. Særligt blandt unge mænd mellem 16-20 er fordommene udbredte – endda i en sådan grad, at det Kriminalpræventive råd vurderer, at der er brug for en særlig indsats på området for at forhindre og forebygge fremtidige overgreb. Læs uddrag fra rapporten her>

Denne 8. marts tager Amnesty hul på samtalen om myter. Hvorfor tror så mange danskere for eksempel, at kvinder i udbredt grad bruger falske voldtægtsanmeldelser som et våben mod mænd? Og hvorfor mener en stor andel af de adspurgte, at kvindens opførsel og påklædning er relevante ift. voldtægt?

Disse og mange andre spørgsmål tager vi hul på med vores kampagne #Let’sTalk, som vil facilitere både fysiske og digitale rum til den svære samtale. Og du kan være med – se hvordan under #Let’sTalk og #SammenModSexisme, hvor du kan blive del af samtalen, dele dit eget ’pledge’ hvor du forpligter dig til at sige fra mod fordomme og voldtægtsmyter, eller få inspiration til at arrangere en samtalesalon med hjælp fra Amnestys samtale-starter-quiz.

Bestil kampagnepakke med samtalespil, klistermærker og pledges her >>

Kom til samtalesalon, fest & forandring

Vi kickstarter kampagnen med en samtalesalon den 8. marts på Gammeltorv i København.

Vi kommer til at høre fra: Maia Kahlke Lorentzen fra Cybernauterne, Peter Hove fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Rasmus Hald Møller, klummeskribent hos Euroman, Kia Khatibi fra Amnesty Danmark. Og vi finder også tid til at quizze, hygge og feste med en masse gode folk.

Håber på at se dig!