23. maj 2023

Danmark må ikke lade en seksårig dreng i stikken og efterlade ham i en syrisk fangelejr. Drengen er alvorligt syg og har behov for akut behandling. Kræv, at han skal hjem nu!

Politisk uenighed skal ikke føre til, at et barn lider.

Til trods for, at Sundhedsstyrelsen vurderer, at en evakuering af det sidste danske barn i den syriske fangelejr al-Roj er presserende, har den danske regering valgt at efterlade ham sammen med sin mor.

Ifølge Sundhedsstyrelsen er den seksårige drengs helbredstilstand så dårlig, at han kan få varige mén, hvis han fortsat skal opholde sig i lejren. Og der er stor risiko for, at hans tilstand forværres.

Det var en meget syg og underernæret lille dansk dreng, som jeg mødte for et par uger siden. Han har overlevet bombeangreb, har granatsplinter i kroppen og er meget traumatiseret. I dag er han voldsomt svækket på grund af langvarig fejlernæring og gentagende infektioner. Han er næsten døv, falder tit og slår sig og har alvorlige vejrtrækningsproblemer.

Natascha Rée Mikkelsen, stifter af Repatriate the Children Denmark

Børn skal ikke straffes for deres forældres handlinger.

Hjælp os med at få den danske regering til at evakuere det sidste danske barn og hans mor hjem til Danmark. Drengen skal i behandling og i sikkerhed.

Børnene lever under forfærdelige forhold

Al Roj-lejren i det nordøstlige Syrien huser omkring 3.000 mennesker, hvoraf hovedparten er børn. Organisationen War Child har for nyligt beskrevet, hvordan lejren er præget af manglende ressourcer og vold.

Når drenge når 12-årsalderen, er der risiko for at de bliver tvangsrekrutteret til militante islamiske grupperinger.

I årevis har der siddet danske børn og deres mødre i lejre i Syrien under grusomme forhold. I sommeren 2021 valgte regeringen dog at hjemtage hovedparten af børnene med deres mødre, hvilket Amnesty hilste velkommen. Regeringen har for nylig besluttet, at hente to mødre og deres tilsammen fire børn hjem.

Men én dreng er stadig efterladt i al Roj-lejren sammen med sin mor. Og hans tilstand forværres.

Vi kræver, at den danske regering hurtigst muligt:

• Henter det danske barn hjem fra syrisk fangelejr sammen med sin mor

FN’s børnekonvention og andre bestemmelser pålægger Danmark at gøre alt, hvad der er muligt, for at sikre barnets tryghed og menneskerettigheder – dette gælder også for den syge seksårige dreng.

Hvorfor skal jeg skrive under?

Jo mere pres vi lægger på regeringen, des større sandsynlighed er der for, at de henter det danske barn og hans mor hjem.

Hvad sker der med din underskrift?

Vi afleverer alle underskrifter til udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen.

Danmark svigter – vi skal ikke straffe børn for forældres handlinger!

Både FN og alle de største humanitære- og menneskerettighedsorganisationer har opfordret alle lande til at tage sig af deres respektive borgere, som sidder i fangelejre i Syrien – og specielt børnene.

FN’s børnekonvention og andre bestemmelser pålægger Danmark at gøre alt, hvad der er muligt for at sikre barnets tryghed og rettigheder – på den måde, som bedst varetager barnets tarv.

Danmark har allerede svigtet, fordi de ikke har hentet alle børn hjem før. Børn er uskyldige og kan aldrig bebrejdes deres forældres handlinger. Nu lægges der op til at efterlade det sidste barn i fangelejren.

Amnesty mødtes i juni 2020 med daværende udenrigsminister Jeppe Kofod for at overrække ham underskrifter fra 33.498 danskere med kravet om at hente børnene hjem. Danmark skal ikke efterlade det sidste barn i fangelejren!