22. november 2023

Ahmed Mansoor er poet, blogger og menneskerettighedsforkæmper. Lige nu er han låst inde i en isolationscelle uden seng i al-Sadr-fængslet i Abu Dhabi i Forenede Arabiske Emirater (FAE), der fra den 30. november til 12. december er vært for FN’s klimatopmøde, COP 28.

Ahmeds ”forbrydelse” er, at han har rapporteret om, hvordan styret fængsler og torturerer kritiske stemmer i landet. Kræv, at han bliver løsladt straks og uden forbehold!

Den 22. oktober tilbragte Ahmed Mansoor for syvende år i træk sin fødselsdag bag tremmer. Han tilbringer sine dage i en trang isolationscelle og har ikke engang en seng. Fængselsledelsen tillader ham heller ikke adgang til bøger, skriveredskaber, papir og basale hygiejneartikler. Hans ”forbrydelse”? At sige sandheden om, hvordan styret i Forenede Arabiske Emirater (FAE) behandler kritiske stemmer i landet.

Inden Ahmed blev fængslet, var han en af de få mennesker i FAE, der kunne levere troværdig og uafhængig information til resten af verden om de voldsomme krænkelser af menneskerettigheder, der finder sted i landet. FAE er vært for FN’s klimatopmøde, COP 28, fra den 30. november til 12. december. Ahmed har gentagne gange udtalt sin bekymring for de fængslinger, tortur og uretfærdige retssager, som kritikere af regimet udsættes for.

Skriv under på vores aktion, der kræver, at Ahmed Mansoor bliver løsladt straks!

Ti års fængsel og sultestrejke

For dette betaler Ahmed en meget høj pris. I marts 2017 brød FAE’s sikkerhedsstyrker ind i hans hjem og anholdt ham. Myndighederne lagde dengang ikke det mindste skjul på, at det var hans fredelige oplysning om menneskerettighedssituationen i landet, der lå til grund for anholdelsen. Anklagen mod Ahmed lød på, at han havde publiceret ”misvisende information”, som ”skadede landets omdømme”. I maj 2018 blev Ahmed dømt til ti år i fængsel for at ”fornærme FAE og dets symboler”. I over et år har ingen – ikke engang hans familie – vidst, hvor han blev holdt indespærret.

Ahmed har sultestrejket to gange i protest mod forholdene i fængslet. Det har gjort, at han tabte sig så meget, at han var i livsfare. På trods af dette har Ahmed kun lov til gå uden for tre gange om ugen, når fængselsbetjentene har fjernet alle andre fanger fra gården. Så Ahmed bruger den tid, han har i solen, helt alene.

Massedom efter uretfærdig retssag

Før Ahmed blev vilkårligt fængslet, havde myndighederne i FAE fængslet og dømt 94 mennesker under en groft uretfærdig retssag, der sluttede i 2013. 60 af dem er stadig i fængsel. I skrivende stund sidder mindst 11 af dem i enecelle, og de er siden juli måned blevet nægtet både telefonopkald og besøg af familien. Lokale menneskerettighedskilder og fangernes familiemedlemmer mener, at antallet kan være langt større.

FAE vil i den kommende tid forsøge at vise sig frem som den perfekte vært for den 28. udgave af FN’s klimatopmøde, og politikere fra hele verden – herunder Danmark – vil være i landet i den anledning. Men styrets hårde kurs, når det kommer til ytrings-, forsamlings- og foreningsfrihed, betyder, at de ikke kommer til at høre lokale stemmer advokere for menneskerettigheder under konferencen. Så der er hårdt brug for, at så mange som muligt skriver under og kræver Ahmed Mansoors løsladelse!

Vores krav

Amnesty International kræver, at myndighederne i Forenede Arabiske Emirater øjeblikkeligt og uden forbehold løslader Ahmed Mansoor.

Hvorfor skal jeg skrive under?

Hele verdens øjne vil fra den 30. november til 12. december være rettet mod Forenede Arabiske Emirater, der i denne periode er vært for FN’s klimatopmøde, COP28.

Den internationale opmærksomhed fra medier og politikere kan bruges til at lægge pres på styret.

Hvad sker der med min underskrift?

Vi sender alle underskrifter til præsidenten for Forenede Arabiske Emirater, Sheikh Mohamed bin Zayed bin Sultan Al Hahyan.