27. oktober 2023

Den voldsomme eskalering af konflikten mellem Israel og Hamas og andre væbnede grupper har ført katastrofale civile tabstal med sig. Antallet af dødsofre er uden fortilfælde. Utallige liv er blevet ødelagt, flået fra hinanden og sat på standby. Kræv våbenhvile nu.

For hver dag der går, mister flere og flere livet, og den humanitære katastrofe i Gaza forværres.

Skriv under på vores aktion, der kræver våbenhvile omgående af alle parter, så der kan sættes en stopper for de civile blodsudgydelser og sikres humanitær nødhjælp til Gaza.

Opdateret 21. november 2023

Den 7. november afleverede vi 64.371 underskrifter til statsminister Mette Frederiksen, hvor vi opfordrede den danske regering til at presse på for en akut våbenhvile, der skal beskytte civile.

Vi fortsætter med at indsamle underskrifter i Danmark – og deler underskrifterne med vores globale aktion, hvor vi allerede har indsamlet over én million underskrifter.

Hvad er problemet?

Civile dødsfald i Gaza stiger fortsat med voldsom hast på grund af de skånselsløse israelske bombninger, som er et modsvar til Hamas’ og andre væbnede gruppers rædselsvækkende angreb på Israel, der har kostet 1400 mennesker livet og omfattet bortførelser af civile.

Mere end 32.000 mennesker, de fleste civile, er blevet dræbt i Gaza – herunder ved vilkårlige og andre ulovlige angreb. Mere end en tredjedel af de dræbte i Gaza er børn, og utallige lig ligger stadig begravet i ruinerne. Derudover står millioner af mennesker over for at blive yderligere fordrevet, flere lidelser, og at miste alt, hvad de ejer.

De mindst 200 israelske gidsler, som Hamas og andre væbnede grupper har bortført og tilbageholder i Gaza, er stadig i fare. Det samme er civile i Israel på grund af de vedvarende vilkårlige raketangreb, der rammer landet.

Israels skærpede belejring af Gaza har blokeret for, at der kan komme varer, vand og brændstoffer ind. Det har medført, at mere end to millioner mennesker kæmper for at overleve. Den humanitære katastrofe, der har rod i Israels 16 år lange og ulovlige blokade af den besatte Gazastribe, bliver kun værre, hvis kampene ikke stopper øjeblikkeligt.

Alvorlige krænkelser af Folkeretten, herunder krigsforbrydelser, som bliver begået af alle parter i konflikten, fortsætter med uformindsket styrke.

I en virkelighed med sådanne hæmningsløse ødelæggelser og lidelse må menneskeligheden sejre.

En våbenhvile ville kunne sætte en stopper for ulovlige angreb begået af alle parter, bremse de stigende dødstal i Gaza og gøre det muligt for nødhjælpsorganisationer at få livsreddende nødhjælp, vand og medicinsk udstyr ind i Gazastriben for at afhjælpe de kolossale menneskelige lidelser. Det vil også betyde, at hospitaler ville kunne modtage livsreddende medicin, brændstof og det udstyr, de har så desperat brug for, og at sengeafsnit kan blive repareret.

En våbenhvile ville også give mulighed for at kunne forhandle en løsladelse af de gidsler, der tilbageholdes i Gaza. Desuden ville det kunne åbne for uafhængige internationale efterforskninger af de krigsforbrydelser, der er blevet begået af alle parter, for at standse den langvarige straffrihed, der vil avle yderligere grusomheder. Det er vigtigere end nogensinde, at man tager fat om årsagerne til denne konflikt og afvikler det apartheidsystem, som Israel har lagt ned over palæstinenserne.

Hvorfor skal jeg skrive under?

Amnesty International lægger et internationalt pres på alle verdens ledere. Jo større pres, vi lægger, jo større sandsynlighed er der for, at verdens ledere vil opfordre parterne til øjeblikkelig våbenhvile.

Hvad sker der med min underskrift?

Alle underskrifter vil blive afleveret til statsminister Mette Frederiksen.