3. april 2019

Lige nu bliver op mod en million mennesker holdt fanget i genopdragelseslejre i Kina. Forholdene er umenneskelige, fortæller tidligere fange. Skriv under, så vi kan lægge pres på de kinesiske myndigheder og få lukket lejrene.

I Xinjiang-regionen i det nordvestlige Kina sidder i skrivende stund op mod en million mennesker i genopdragelseslejre, som af myndighederne beskrives som ”Centre-for-forvandling-gennem-uddannelse”. Ifølge de kinesiske myndigheder er lejrene nødvendige for at undgå ekstremisme og terrorisme i landet.

Kina har de senere år intensiveret krænkelserne over for Xinjiang-regionens befolkning, der er overvejende muslimsk. Den største etniske minoritetsgruppe er uighurerne.

Tortur og hjernevask

Amnesty er i kontakt med pårørende til savnede personer og til tidligere fanger, der beretter om tortur, hjernevask og umenneskelige forhold i lejrene. En tidligere fange fortæller, hvordan han med lænker om arme og ben fik en hætte over hovedet og blev tvunget til at stå helt stille i 12 timer. Han fortæller også, at fangerne ikke måtte tale sammen, og at de før hvert måltid skulle messe navnet på Kinas leder – ”Længe leve Xi Jinping, længe leve Xi Jinping”.

Der er rapporteret om dødsfald i lejrene – herunder selvmord blandt de, der ikke kan udholde mishandlingen.

Hjælp os med at lægge pres på de kinesiske myndigheder, så vi kan få lukket genopdragelseslejrene øjeblikkeligt.