2. november 2018

Den 23-årige Amaya Coppens blev arresteret under de protester, der har fundet sted i Nicaragua siden april. Det eneste, hun har gjort, er at deltage i fredelige protester mod regeringens voldelige håndtering af demonstranter.

Opdatering

11. juni 2019: Amaya Coppens og 56 andre personer er i dag blevet frigivet! Det skete efter vedtagelsen af en lov om amnesti fra det nicaraguanske parlament. Mange andre er dog fortsat fængslet, og den nye lov vil ikke føre til retfærdighed for krisens ofre.

Vi fastholder vores opfordring til de nicaraguanske myndigheder om øjeblikkeligt at løslade og frafalde alle anklager mod de mange demonstranter, der fortsat sidder fængslet udelukkende for fredeligt at bruge deres ytrings- og forsamlingsfrihed.

Om aftenen den 10. september blev Amaya Coppens sammen med en ven fra studenterbevægelsen arresteret af maskerede mænd.

Siden april har Amaya frygtløst stået i spidsen for studenterprotesterne, imens hundredvis af andre demonstranter er blevet dræbt i landet.

Nu er det vores tid til at kæmpe for Amaya. Skriv under, og hjælp os med at få hende løsladt.

På trods af Amayas unge alder er hun allerede en stærk menneskerettighedsforkæmper. Hun er medicinstuderende på femte år. Da protesterne brød ud i midten af april, besluttede hun sig for at gå ind som ledende kraft i studenterbevægelsen.

’Den 19. April’, der fredeligt kæmper for retfærdighed og demokrati i landet. Hun brugte også sin lægefaglighed til at hjælpe sårede demonstranter under protesterne.

Amaya tilbragte den første uge af sin fængsling i fængslet El Chipote, der er berygtet for tortur og seksuelle krænkelser under forhør. Hun fik ikke lov til at kontakte sin advokat, blev ikke stillet for en dommer inden for de lovpligtige 48 timer og kunne heller ikke komme i kontakt med sin familie.

Først efter mere end en uge blev hun officielt anklaget for ”terrorisme”, ”brandstiftelse”, ”overfald” og ”illegal besiddelse af våben”. Amaya sidder nu i et kvindefængsel og venter på sin endelige dom.

Hjælp os med at bekæmpe politisk undertrykkelse og vold i Nicaragua. Skriv under med det samme.

Antallet af fængslede i Nicaragua stiger, og regeringen reagerer fortsat med væbnet magt mod demonstranter. Volden bliver ofte begået af stærkt bevæbnede regeringstro paramilitære grupper. Mere end 400 sociale ledere og aktivister er blevet arresteret under protesterne. Hver uge bliver aktivister, studerende og andre civile arresteret på gaden eller i deres hjem.

Vores krav til de nicaraguanske myndigheder er:

• At de omgående løsladelser studenterledere, aktivister og andre demonstranter, der udelukkende er fængslet for fredeligt at bruge deres ytrings- og forsamlingsfrihed.
  • At de overholder international lovgivning igennem hele processen fra arrestation til fængsling. Herunder sikrer den indsattes adgang til en advokat, dommer og familie.
  • At de fremover stopper med at forfølge, fængsle og kriminalisere fredelige demonstranter.