14. juni 2018

Den russiske menneskerettighedsforkæmper Oyub Titiev risikerer 10 års fængsel på grund af fabrikerede anklager om besiddelse af marihuana. I en tid hvor Rusland fører sig frem som vært for VM, viser Amnesty den anden side af medaljen. Nemlig den systematiske undertrykkelse af menneskerettighedsaktivister i landet.

Opdatering

Juni 2019: Oyub Titiev bliver prøveløsladt efter næsten halvandet år bag tremmer. Amnesty arbejder på, at anklagerne mod ham frafaldes, og at han får kompensation for sin indespærring.

I begyndelsen af ​​2018 blev 60-årige Oyub Titiev, lederen af den russiske menneskerettighedsorganisation Memorial, stoppet af politiet, da han kørte bil. Politiet hævdede efterfølgende, at de havde fundet en pose med 180 gram af en substans som ”lugtede af marihuana” i bilen. Titiev forklarer, at posen var blevet plantet. Hvis Titiev bliver dømt, risikerer han 10 års fængselsstraf.

Memorial er et netværk af organisationer og foreninger, der sætter fokus på menneskerettighedskrænkelser i Rusland. Titiev har arbejdet for organisationen i næsten 10 år. Før det underviste han i idræt på en skole og grundlagde en bokseklub. Han var meget stolt af klubben og fulgte nøje sine elevers udvikling. På tragisk vis kom nogle af hans tidligere elever i separatisternes væbnede styrker og blev dræbt under de tjetjenske krige. ”Det var måske Titievs ansvarsfølelse over for dem, der gjorde, at han blev menneskerettighedsforkæmper,” fortæller hans kollega Aleksandr Cherkasov.

I 2009 blev en af de ansatte hos Memorial bortført og dræbt. Memorials arbejde i Tjetjenien måtte indstilles, og organisationens leder flygtede på grund af trusler mod ham og hans familie. Titiev overtog ledelsen af organisationen. Han gav juridisk bistand og rapporterede om krænkelser af menneskerettighederne. Derudover interviewede han ofre for tortur og vold samt familiemedlemmer til dem, der var blevet bortført under krigen.

Tjetjeniens præsident Ramzan Kadyrov har løbende truet de ansatte i Memorial på grund af deres menneskerettighedsarbejde. Han har for eksempel udtalt, at de er ”fjender af folket og staten”. Blot en måned før Titiev blev anholdt, anklagede den tjetjenske parlamentsformand medarbejdere i blandt andet NGO’er for at være skyld i de internationale sanktioner, Tjetjenien er underlagt.

Titievs sag er endnu et eksempel på, at de russiske myndigheder knuser al kritik med trusler og opdigtede kriminelle handlinger. Skriv under og hjælp os med at opnå retfærdighed for Titiev og andre menneskerettighedsforkæmpere i Rusland. Vi opfordrer de russiske myndigheder til øjeblikkeligt og betingelsesløst at løslade Titiev.  De russiske myndigheder kan ikke fortsætte med at skræmme og chikanere enhver kritiker til stilhed. Vi giver et rødt kort til Putin. Der er ikke nogen vindere i Rusland, før menneskerettighedsforkæmpere er beskyttet og frie til at arbejde uhindret og uden frygt for repressalier. Vi kræver, at Putin:

• Løslader Oyub Titiev omgående og dropper alle anklager mod ham
  • Op til løsladelsen sikrer, at Oyub Titiev ikke udsættes for tortur
  • Straks gennemfører en upartisk og effektiv undersøgelse af Oyub Titievs anholdelse og af angrebene på de andre ansatte hos Memorial samt sikrer, at de skyldige drages til ansvar.