Medlem Støt Fradrag

Bliv medlem

Menneskerettighederne er under et voldsomt pres – der er for alvor brug for et stærkt folkeligt modsvar!

Især i disse tider, hvor en pandemi med ét har ændret hverdagen, som vi kendte den, og hvor bekæmpelse af racisme og diskrimination er i højsædet. Livet føles måske usikkert, men kampen for menneskerettighederne stopper aldrig.

Som medlem af Amnesty International er du med til at støtte vores arbejde:

• Vi efterforsker og afslører brud på menneskerettighederne. Vores efterforskere er dér, hvor det sker: I krigszoner, fangelejre og andre steder, hvor mennesker er udsatte. De er i kontakt med mennesker berørt af situationer, og de dokumenterer hændelser – ofte mens krig og uroligheder udspiller sig for øjnene af dem
  • Vi informerer resten af verden og stopper magtmisbrug. Så snart vi har dokumentation og bevis for overgreb eller diskrimination, sørger vi for, at sandheden kommer frem. Vores efterforskningsteam udarbejder rapporter, analyser og pressemeddelelser i kampen for at oplyse omverdenen
  • Vi beskytter udsatte menneskers rettigheder. Når et menneskes liv er i fare, starter vi hasteaktioner og underskriftskampagner, der bakkes op af folk fra hele verden. Denne mobilisering lægger stort pres på magtudøvere, og således støtter vi op om mennesker, der er uskyldigt fængslet, risikerer dødsstraf eller har fået frataget deres rettigheder.
  • Vi arbejder for, at regeringer verden over sætter menneskerettighederne i centrum af deres håndtering af corona-virussen.

Desuden modtager du Amnesty-bladet fire gange årligt samt tilbud om at deltage i særlige arrangementer og aktiviteter.

Endeligt er du med til at bestemme, hvad Amnesty skal arbejde med i fremtiden.

Bliv medlem i dag!

Menneskerettighederne under pres

Menneskerettighederne er under pres

Verden over bryder stater og væbnede grupper international ret. Samtidig har regeringers kortsigtede egeninteresser, repressive sikkerhedslove og et sårbart FN-system ført til et omsiggribende globalt angreb mod både helt basale frihedsrettigheder og de internationale organer, som historisk er skabt til at beskytte menneskerettighederne.

”Historisk set har europæiske regeringer været bannerførere for menneskerettighederne, men aktuelt ser opbakningen desværre skrøbelig ud. Hvis den udvikling fortsætter, så risikerer vi i Europa indirekte at give legitimation til regimer verden over, hvor borgeres tilværelse bygger på magtens nåde, og mennesker intet sted har at henvende sig, når deres rettigheder krænkes”
Trine Christensen, generalsekretær i Amnesty Danmark.

Sådan arbejder vi

Amnestys arbejde er bygget op om research, der er med til at dokumentere menneskerettighedskrænkelser verden over. Vi arbejder ud fra princippet: Dokumenter, informer og aktioner!

Vi bestræber os på at være tilstede, hvor menneskerettighedskrænkelserne finder sted, og vi har researchere i felten verden over. Vores researchere indsamler dokumentation for de krænkelser der desværre finder sted mange steder på kloden. Det kan være ved at interviewe de mennesker, der har oplevet eller været udsat for krænkelser eller igennem observationer i fx krigszoner, på fængselsgangen eller i flygtningelejre.

Derudover samarbejde vi med læger, der dokumenterer skader fra tortur eller ulovlige brug af kemiske våben, og vi benytter satellitfotos fra udsatte områder til at bevise angreb over større befolkningsgrupper.

Alle disse typer for dokumentation bruger vi til at aktionere og handle på sager, hvor vi igennem internationalt pres og lobbyisme kan ændre lovgivninger, få uskyldige ud af fængsler eller få stillet de ansvarlige magthavere til ansvar for overgreb på civile.

Derfor er Amnestys research uundværligt i kampen for at få menneskerettighedskrænkelserne op i dagens lys og gøre en forskel.

Donatella Rovera, Researcher for Amnesty

Relateret indhold
@amnesty

Iran’s @khamenei_ir must quash the death sentences of protesters—Amirhossein Moradi, Saeed Tamjidi & Mohammad Rajab… https://t.co/j7PTWdruot