Counter-Strike og jævnaldrende aktivister fra Østeuropa skal lære danske elever om pressede menneskerettigheder

En ung kvinde sidder i sit telt, imens andre mennesker slår lejr i Dorohozhychi metrostationen, som er blevet forvandlet til et bombeshelter den 2. marts 2022 i Kyiv, Ukraine

Amnesty og Vendelbo Kommunikation er gået sammen med esportsgiganten Astralis, Gyldendal, Serious Games Interactive om et undervisningsprojekt, hvor danske unge møder jævnaldrende aktivister fra lande som Ukraine, Moldova og Belarus og samtidig lærer om menneskerettigheder via scenariebaseret e-learning og en alternativ CS:GO-bane.

Projektet ”MIN VERDEN – VORES VERDEN – menneskerettigheder under pres i Østeuropa” er målrettet unge mellem 13 og 18 år i udskolingen og på erhvervsskoler. Udover at højne deres viden om den globale udvikling og menneskerettigheder er målet med projektet, at de unge får lyst og evner til at deltage i handlinger, der forhindrer brud på menneskerettighederne.
Målgruppen engageres ved at høre personlige historier fra en række østeuropæiske unge, der blandt andet vil fortælle om deres oplevelser med diskrimination, hadtale og fake news bundet op på demokrati, LGBTI+ og krigen i Ukraine.

Lissi Hansen, redaktionschef, Gyldendal Uddannelse

”Ruslands invasion af Ukraine er autokratiske kræfters forsøg på at nulstille frihed, menneskerettigheder og demokrati. Menneskerettighederne er ikke udelukkende et juridisk fundament, vi én gang for alle har vedtaget. Det er et værdisæt og en måde at agere på i vores hverdag, som vi kontinuerligt må debattere – og ikke kun blandt politikere, jurister og forskere”, siger Vibe Klarup, der er generalsekretær i Amnesty.

”Det er afgørende, at befolkningen er med i dialogen. Ikke mindst vores unge generationer. Knap halvdelen af danske børn og unge kan ikke nævne en eneste menneskerettighed. Samtidig skal de navigere i en verden med en voldsom stigning af hadefuld tale, fake news og ekkokamre, som de møder helt tæt på, når de for eksempel bruger sociale medier og gamer”, tilføjer hun.

I samarbejde med Gyldendal er Amnesty lige nu i gang med at udvikle undervisningsmateriale, der vil ligge klar i juni, så lærerne kan tage det i brug efter sommerferien.

”Som forlag har vi en opgave i forhold til dannelsen af de elever, der bruger vores materiale. Og her har vi en unik mulighed for at bidrage til, at de unge i vores målgruppe bliver bedre klædt på til den verden, de lever i. Vi tror, at det er et materiale, som både de unge og deres undervisere vil tage til sig – både fordi det er vigtige emner, og fordi det møder de unge i øjenhøjde”, siger Lissi Hansen, der er redaktionschef på Gyldendal Uddannelse.

I april vil seks danske unge fra erhvervsskoler tage til Polen og Moldova for at møde unge menneskerettighedsforkæmpere, så de danske unge kan fungere som ”oversættere” for jævnaldrende elever.

De danske unge optræder både selv i undervisningsprojektet og via egne kanaler, hvor de laver minimum to-tre videoer/opslag om deres oplevelser, som de deler på sociale medier som Instagram og Snapchat.

Til efteråret kommer udvalgte menneskerettighedsforkæmpere til Danmark, og sammen med Amnesty vil de besøge en række skoler og dermed give eleverne mulighed for et ansigt-til-ansigt-møde med mennesker, som kæmper mod krænkelser i deres hjemland.

Projektet – der kører frem til 31. januar 2025 – er støttet af Udenrigsministeriets Oplysnings- og Engagementspulje, OpEn og Østifterne.

For mere information kontakt:
Kommunikationsrådgiver Roberto Zacharias, Amnesty International Danmark
Mail: rzacharias@amnesty.dk