Kinesere i Norge trues til at demonstrere

Kinesiske diplomater har systematisk truet kinesere bosat i Norge til at deltage i protestdemonstrationer mod tildelingen af Nobels fredspris til systemkritikeren Liu Xiaobo. I Kina er hundredvis af menneskerettighedsaktivister blevet arresteret i ugerne op til uddelingen af fredsprisen.

Kinesere bosat i Norge er gennem de seneste to måneder blevet presset af kinesiske diplomater til at deltage i protestdemonstrationer mod tildelingen af Nobels fredspris til den fængslede kinesiske systemkritiker Liu Xiaobo. Amnesty International har modtaget en række af hinanden uafhængige informationer fra kinesiske kilder i Norge om, at Kinas ambassade i Oslo har indkaldt dem til møder eller opsøgt dem privat, hvor de indirekte trues med alvorlige konsekvenser, hvis de ikke møder op til demonstrationerne i Oslo.

Undertrykkelse fra Beijing til Oslo

“Vi er chokerede over, at de kinesiske myndigheder importerer den undertrykkende atmosfære fra Beijing til Oslo”, siger Amnesty Internationals generalsekretær i Norge, John Peder Egenæs.

Truslerne er ifølge Amnestys kilder ikke konkretiserede, men det massive pres fra ambassaden får mange kinesere i Norge til at frygte, at det rammer deres karrieremuligheder, deres mulighed for at rejse hjem til Kina, eller at det går ud over deres familiemedlemmer i Kina, hvis de ikke møder op til fredagens moddemonstration foran Stortinget i Oslo.

“Det er skamfuldt og bedrøvende, at kinesere i Norge føler sig presset til at demonstrere imod uddelingen af Nobels fredspris på en dag, som bør være præget af stolthed og fest”, siger John Peder Egenæs.

Fængslet prismodtager

Siden det i oktober blev kendt, at årets Nobelpris går til Liu Xiaobo, har Kina slået hårdt ned på hundredvis af kinesiske systemkritikere og menneskerettighedsaktivister, som nu sidder fængslet eller tilbageholdt. Kina har forbudt Liu Xiaobos familie, advokater og venner at rejse til Norge, og derfor vil Liu Xiaobos stol stå tom under fredagens ceremoni i Oslo. Samtidig har Kina forsøgt at presse en række lande til at udeblive fra Nobel-ceremonien. I alt udebliver 19 nationer.

Amnesty Internationals øverste chef, generalsekretær Salil Shetty, er til stede i Oslo som repræsentant for Amnesty International, der i 1977 modtog Nobels fredspris. Torsdag eftermiddag vil organisationen aflevere næsten 100.000 underskrifter fra hele verden til den kinesiske ambassade i Oslo for at kræve Liu Xiaobo løsladt.

“Kina har med en blanding af politisk pres og økonomisk afpresning bøjet armen rundt på en række regeringer for at holde dem væk fra Nobel-ceremonien. Men at Kina på trods af trusler og voldsomt pres ikke kan lokke flere lande til at udeblive, viser tydeligt, at deres krav er helt uacceptable”, siger Salil Shetty.

Amnesty International opfordrer regeringer i hele verden til at blive ved med at modsætte sig den form for tyranni, som Kina udviser.

“Kina har gjort store økonomiske fremskridt, men verdens regeringer skal ikke lade sig forblinde af Kinas økonomiske vækst. Det kinesiske folk ønsker at være en del af den globale diskussion om menneskerettigheder, og vi må gøre alt, hvad der står i vores magt, for at inkludere dem fuldt ud”, siger Salil Shetty.