Seks ud af ti danskere vil give kompensation til migrantarbejdere i Qatar

73 procent af alle adspurgte i 15 lande – herunder Danmark – mener, at det internationale fodboldforbund skal bruge en del af sit overskud fra VM i Qatar på at betale erstatning til de migrantarbejdere, der har lidt for at gøre turneringen mulig. Næsten lige så mange vil have, at deres nationale fodboldforbund adresserer menneskerettighedskrænkelserne i forbindelse med forberedelserne til VM. Det viser en meningsmåling, som YouGov har foretaget for Amnesty.

En ny global meningsmåling foretaget for Amnesty viser en overvældende global opbakning til kravet om, at det internationale fodboldforbund FIFA skal betale erstatning til de migrantarbejdere, der har lidt for at gøre VM i Qatar mulig.

Hele 73 procent af de adspurgte voksne mener, at FIFA bør øremærke en del af overskuddet fra slutrunden til erstatning. Opbakningen er endnu højere – 84 procent – blandt dem, der har tænkt sig at se mindst én VM-kamp.

YouGov-meningsmålingen, der er foretaget blandt mere end 17.000 voksne i 15 lande – herunder Danmark – viser desuden, at 67 procent vil have, at deres nationale fodboldforbund offentligt adresserer menneskerettighedskrænkelserne i forbindelse med forberedelserne til VM – og at de bakker op om erstatningskravet.

”Disse resultater sender en klar besked til fodboldens ledere. På tværs af kloden er folk enige om, at FIFA skal optrappe sin indsats og kompensere for de lidelser, som migrantarbejdere i Qatar har gennemlevet. De vil også gerne se, at deres nationale fodboldforbund tager meget mere stilling”, siger Steve Cockburn, der er Amnestys chef for økonomisk og social retfærdighed.

”Med mindre end 50 dage til kickoff tikker uret. Men der er stadig tid til, at FIFA gør det rigtige. Fans ønsker ikke et VM, der er farvet af menneskerettighedskrænkelser. Fortiden kan ikke ændres, men et kompensationsprogram er en klar og simpel måde for FIFA og Qatar at sørge for bare en smule oprejsning for de hundredtusindvis af arbejdere, der gjorde denne turnering mulig.”

Migrantarbejdere er blevet udnyttet og krænket for at gøre slutrunden mulig

kræv, at Qatar og FIFA skal give kompensation til migrantarbejderne

Det er på tide, at Qatar og FIFA betaler!

Skriv under nu

FIFA bør afsætte 440 millioner i kompensation

Meningsmålingen bakker op om #PayUpFIFA-kampagnen, der i maj 2022 blev lanceret af en koalition af menneskerettighedsorganisationer, heriblandt Amnesty, fangrupper og fagforeninger. Koalitionen opfordrer FIFA til at nedsætte en fond til at kompensere arbejdere og forhindre fremtidige overgreb. Koalitionen kræver, at FIFA afsætter minimum 440 millioner dollars til fonden – det tilsvarende, som den uddeler i præmiepenge ved VM. Man anslår, at FIFA vil tjene omkring seks milliarder dollar på VM.

Efter lanceringen af ​​kampagnen har FIFA svaret Amnesty, at de overvejer forslaget, men de har endnu ikke svaret offentligt.

Med #PayUpFIFA-kampagnen understreger Amnesty også, at de enkelte landes fodboldforbund har et ansvar i sørge for, at menneskerettighederne bliver overholdt i forbindelse med VM. Men selvom flere fodboldforbund, heriblandt det danske, har udtrykt støtte til princippet om kompensation, når de bliver spurgt af journalister, er intet fodboldforbund endnu kommet med en officiel erklæring, der specifikt opfordrer FIFA til at sikre kompensation.

17.477 voksne deltog i YouGovs undersøgelse, der udført i Danmark, Argentina, Belgien, Finland, Frankrig, Tyskland, Kenya, Mexico, Morocco, Holland, Norge, Spanien, Schweiz, Storbritannien og USA.