19. november 2020

Melike Balkan og Özgür Gür ville sammen med andre studerende helt fredeligt fejre Priden i Ankara i Tyrkiet. Men de blev mødt med politibrutalitet, blev arresteret og står nu til flere års fængsel – udelukkende på grund af deres fredelige kamp for LGBTI+-rettigheder.

De to biologistuderende Melike Balkan og Özgür Gür har dedikeret sig til at kæmpe for LGBTI+ rettigheder på deres universitet fra dag ét. LGBTI+ står for homo- og biseksuelle, trans- og interkønnede.

Som vigtige medlemmer af METU LGBTI+ Solidarity Group i Ankara har Melike og Özgür organiseret mange marcher, møder og andre events. De har sammen med andre studerende kæmpet mod en stadig stigende homofobi og mod indskrænkelser af ytringsfriheden i Tyrkiet, hvor det er blevet sværere og sværere at kritisere magthaverne.

METU LGBTI+ Solidarity Group blev dannet i 1996 og har siden 2011 arrangeret den årlige Pride-march på universitet. Gennem årene har marchen vokset sig større og større. Men i 2019 sagde universitets ledelse, at de ikke måtte holde pride-marchen. Det lod de studerende sig dog ikke slå ud af. I stedet for lavede de en siddende pride-protest. Universitet ringede efter politiet, som brugte overdreven magt og tåregas mod de fredelige deltagere i protesten.

Politiet arresterede én ansat og mindst 23 studerende – heriblandt Melike og Özgür. Nogle af de anholdte havde ikke engang deltaget i protesten. Den ansatte og 18 studerende skal nu i retten og risikerer op til tre års fængsel. Udelukkende fordi de har brugt deres ret til at protestere fredeligt.

Kræv, at Tyrkiet dropper alle anklager imod dem nu!

Vores krav

Vi kræver:

• at Melike Balkan og Özgür Gür og de andre METU-studerende frikendes
  • at der gennemføres en hurtig, uafhængig og upartisk efterforskning af politiets magtanvendelse på campus

Hvad sker der med din underskrift?

Vi overleverer underskrifterne til til justitsministeren i Tyrkiet, Abdülhamit Gül.

Hvorfor skal jeg skrive under?

Hver underskrift bidrager til at lægge pres på myndighederne, så de forhåbentlig løslader Melike og Özgür.