5 ting, du skal vide om Egypten

Det er i år 10 år siden, at en række folkelige opstande brød ud i Mellemøsten og Nordafrika. I Egypten førte oprøret til en præsidents fald, men også til et nyt undertrykkende regime, der fængsler, torturerer og henretter sine kritikere. Her er fem af de værste menneskerettighedskrænkelser i landet.

1.Brug af dødsstraf stiger

Flere og flere lande verden over afskaffer brugen af dødsstraf. Men i Egypten går det den stik modsatte vej. I oktober og november alene henrettede de egyptiske myndigheder mindst 57 mænd og kvinder. Det var næsten dobbelt så mange, som de henrettede i hele 2019.

Faktisk forventer Amnesty, at der reelt er tale om endnu flere henrettelser, for myndighederne offentliggør ikke officiel statistik. Hverken de henrettedes familier eller advokater får besked om henrettelserne, inden de finder sted.

Retssagerne foregår ofte ved særlige militære eller terrorismedomstole, og “tilståelser” fremskaffes ved hjælp af tortur. Medlemmer af det nu forbudte Muslimske Broderskab, der i 2013 sad på magten, dømmes ofte til døden ved masseretssager – 50-70 personer ad gangen.

2.Kvinders rettigheder undertrykkes

Egyptiske kvinder møder diskrimination i både lov og praksis. Vold mod kvinder er udbredt, og myndighederne hverken undersøger eller retsforfølger anklagerne tilstrækkeligt.

I flere tilfælde har politiet tvunget voldtægtsofre, der anmelder overgrebet, til at få foretaget ”jomfru-tests”.

De seneste år har de egyptiske myndigheder stået for en systematisk og gradvis nedlukning af de organisationer, der taler for beskyttelse af voldsudsatte kvinders rettigheder.

3.Klapjagt på menneskerettighedsforkæmpere

Menneskerettighedsaktivister lever livet farligt i Egypten, hvor myndighederne konstant finder nye metoder til at overvåge, forfølge og kriminalisere kritikere.

Det er der ikke noget nyt i – skiftende regimer har slået ned på civilsamfundet igennem årtier – men det har aldrig været så slemt som i dag, hvor fleste internationale menneskerettighedsorganisationer nægtes adgang til landet, og deres hjemmesider er spærret.

I november blev tre aktivister fra det Egyptiske Initiativ for Personlige Rettigheder (EIPR) – en af landets sidste uafhængige menneskerettighedsorganisationer – anholdt kort efter, de havde holdt møde med 13 udenlandske ambassadører og diplomater. Efter internationalt pres blev de efter to uger løsladt, men de risikerer stadig fængselsstraf.

4.Tortur er hverdag i fængslerne

Tæsk, pisk, elektriske stød og fiksering i timevis i smertefulde stillinger. Det er virkeligheden for mange fanger i egyptiske fængsler. Sikkerhedsstyrker torturerer jævnligt fanger under anholdelsen og under transporten fra politistation til fængsel.

Amnesty har gentagne gange dokumenteret dødsfald i fængsler som resultat af tortur og manglende lægehjælp.

5.Angreb på ytringsfriheden

Journalister, der arbejder for regeringskritiske medier, eller medier, der er tilknyttet oppositionsgrupper, bliver retsforfulgt for at ”sprede falske nyheder”. Nogen idømmes lange fængselsstraffe, andre dømmes til døden.

Også forbud mod bagvaskelse af religion og brud på den offentlige moral bruges til at begrænse ytringsfriheden og lukke munden på kritikere.

Læs mere om Amnestys research i Egypten

Amnesty har sammen med en række andre organisationer henvendt sig til den danske udenrigsminister Jeppe Kofod og opfordret ham til at sætte Egypten på dagsordenen i FN’s menneskerettighedsråd.