Amnesty afleverer over 280.000 underskrifter til FIFA

En delegation fra Amnesty var mandag i Zürich for at aflevere flere end 280.000 underskrifter fra fodboldfans fra hele verden, der vil have FIFA til at gøre mere for de mange migrantarbejdere i Qatar.

Mandag afleverede en delegation fra Amnesty flere end 280.000 underskrifter til FIFA fra fodboldfans fra hele verden, der vil have det internationale fodboldforbund til at gøre mere for de mange migrantarbejdere i Qatar.
Overdragelsen af de mange underskrifter foregik i FIFA’s hovedkvarter i Zürich, hvor Amnesty, FIFA, den internationale arbejderorganisation ILO og Supreme Committee (SC) – Qatar-organisationen, der står for at arrangere VM – efterfølgende diskuterede de aktuelle forhold for migrantarbejderne i den rige oliestat.

Stadig et stykke vej endnu

Her fortalte repræsentanterne for Amnesty, at der ifølge organisationens research stadig er et stykke vej endnu – selv om Qatar har vedtaget reformer, der skal beskytte migrantarbejderne fra udnyttelse og dårlige arbejdsforhold.
Amnesty fremhævede noget af sin seneste research om den særligt udsatte servicesektor og har nu delt et brev med både FIFA og SC, der dokumenterer, at der fortsat finder alvorlige krænkelser sted i Qatar i denne sektor.
På mødet præsenterede SC og FIFA det arbejde, som de havde lavet på forskellige sektorer med et særligt fokus på hospitality. Udover at fremhæve deres initiativer og de fremskridt, der var sket, erkendte de, at der var problemer med at få arbejdsgiverne til at følge loven – særligt i servicesektoren.

Nødvendigt med mere pres på Qatar

”FIFA bør tage fodboldverdenens bekymringer alvorligt. Med mindre end otte måneder til VM mangler vi stadig at se flere konkrete handlinger, der forbedrer forholdene for de mange mennesker, som knokler for at gøre VM i fodbold mulig. FIFA skal sørge for at få helt styr på, hvordan slutrunden påvirker menneskerettighederne i landet, og de skal bruge deres indflydelse til at lægge pres på Qatar, så de vedtagne arbejdsmarkedsreformer rent faktisk bliver ført ud i livet”, siger Annette Stubkjær Rimmer, politisk rådgiver i Amnesty.

FIFA skal leve op til sit ansvar

I marts 2021 sendte Amnesty et fire sider langt brev til FIFA-præsident Gianni Infantino, hvor FIFA blev opfordret til at leve op til sine internationale menneskerettighedsforpligtelser. Ifølge FN’s retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder skal FIFA sikre, at menneskerettighederne bliver overholdt i organisationen samt i forberedelsen og afholdelsen af VM. Konkret betyder det, at FIFA sørger for at holde øje med alle VM-relaterede projekter og steder – og at forbundet opdager og forhindrer menneskerettighedskrænkelser, der har forbindelse til slutrunden.

Fokus på servicesektor

Med kort tid til første fløjt i Doha retter Amnesty blikket mod forholdene for de tusindvis af tjenere, taxachauffører, rengøringsfolk og sikkerhedsvagter, der kommer til at betjene både fodboldspillere, officials og fans i Qatar.
”Amnesty anerkender, at FIFA de senere år har lavet flere tiltag for at leve op til sine forpligtelser. Men vores research dokumenterer, at krænkelser af migrantarbejderne fortsætter, og det viser, at der stadig er meget at gøre. FIFA har mulighed for at efterlade Qatar som et bedre sted for migrantarbejdere, men uret tikker”, siger Annette Stubkjær Rimmer.

Behov for handlingsplan

Ifølge Amnesty bør FIFA og Qatar lave en solid handlingsplan for at sikre, at alle migrantarbejdere med tilknytning til VM-slutrunden bliver betalt og behandlet ordentligt og ikke fastholdes i et jerngreb af skrupelløse arbejdsgivere. Det er også altafgørende, at FIFA i samarbejde med Qatars myndigheder og andre interessenter sørger, at alle arbejdere på VM-relaterede projekter, der har lidt skade, får en ordentlig erstatning.