Amnesty beklager i sag om Radio24syv

I februar henvendte Amnesty sig til Radio24Syv for at bede om hjælp til at standse chikanen og truslerne mod Amalie Have. Men den måde Amnesty henvendte sig på var en fejl, erkender Amnesty, som på intet tidspunkt har haft til hensigt at starte en juridisk sag mod Radio24syv.

I februar blev Amnesty Danmark bekendt med, at Amalie Have, som er en voldtægtsoverlever, der er stået frem med sin historie og samarbejder med Amnesty på kampagnen #Letstalkaboutyes, modtog hadefulde beskeder og trusler. Chikanen kom efter radiostationen Radio24Syv i en række indslag havde lavet satire om hende og ringet til hende direkte fra programmet.

For at støtte Amalie Have rettede Amnesty henvendelse til Radio24syv for at gøre dem opmærksom på chikanen og bede dem om at være med til at standse den. Men måden og tonen i henvendelsen vil Amnesty gerne beklage:

”Det er en fejl, at vi i vores henvendelse til Radio24syv siger, at vi vil videregive sagen til en advokat. Det vil vi gerne undskylde. Især fordi vi på intet tidspunkt har haft til hensigt at pudse advokater på Radio24syv. Vi har alene formidlet kontakt til en advokat med speciale i digital chikane, som kunne rådgive Amalie Have”, siger Trine Christensen, generalsekretær i Amnesty Danmark.

”Vi skal naturligvis ikke blande os i, hvordan Radio24syv eller andre laver satire. Men det er vores opgave at
bekæmpe den chikane, som bloggere og debattører udsættes for. Det gælder uanset, om det går udover Amalie Have eller andre. Det burde vi have talt med Radio24syvs redaktører om over en kop kaffe. Så kunne vi have gjort opmærksom på konsekvenserne af stationens satire og appelleret til mere redaktionel omtanke,” siger Trine Christensen.