Amnesty er partner i verdens største LGBTI+-event

Copenhagen 2021 – der forener WorldPride og EuroGames – finder sted i København næste sommer med Amnesty som en af de internationale partnere, der skal være med til at kaste lys på menneskerettighedsaspektet.

Der er både regnbuefarvet folkefest, debatter, musik, kunst og masser af sport på programmet, når verdens største LGBTI+-arrangement – WorldPride – finder sted i København i august næste år under navnet Copenhagen 2021.

Med Copenhagen Pride og Pan Idræt som værter forener man for første gang nogensinde WorldPride og EuroGames, og Amnesty er blandt de 12 regeringsinstitutioner og civilsamfundsorganisationer, der som partner er med for at sætte fokus på menneskerettigheder og lighed for LGBTI+-personer verden over.

Det såkaldte Human Rights Forum kommer til at inkludere en åbningsbegivenhed i FN Byen, en tredages konference, en demokratifestival, en plenarforsamling i Folketinget samt et topmøde om flygtninge, grænser og indvandring.

Helle Jacobsen, programleder for køn i Amnesty International Danmark, siger:

”Det er en menneskeret at kunne leve et liv fri for diskrimination baseret på seksuel orientering, kønsidentitet og kønskarakteristika. Men desværre er der stadig mange steder i verden, hvor LGBTI+-personers rettigheder bliver krænket, og det er derfor, at Copenhagen 2021 er så vigtig. Begivenheden samler aktivister fra og politikere fra hele kloden for at diskutere, hvordan vi sammen kan arbejde for en bedre og mere lige verden for LGBTI+-personer, uanset hvor de bor. Amnesty er meget glad for at være partner i så stort og vigtigt et arrangement som Copenhagen 2021, hvor vi sammen med mennesker fra alle dele af LGBTI+-samfundet kan kaste lys på disse fundamentale rettigheder”.

Læs hele pressemeddelelsen fra Copenhagen 2021 og de 12 partnere >>