Anti-abort-aktivisten: ”Barnet har ingen skyld i, at dets far var en ond person”

Hos anti-abortorganisationen Pro Vita ønsker man at stramme Færøernes nuværende abortforbud og støtte kvinder i at beholde deres foster. Også selvom fosteret er handicappet eller graviditeten er et resultat af voldtægt.

”Det er jo ikke bare en klump celler. Det er et velskabt barn. Den skal bare udvikle sig lidt, inden den kommer ud i verden”, siger Björk Tyril Sadembous og holder den lille model af et foster af gummi frem i begge sine hænder.

Anti-abortorganisationen Pro Vitas sekretariat har en storslået udsigt over havnen og de bagvedliggende bjerge, der omkranser verdens mindste hovedstad, Thorshavn. På væggene hænger malerier og fotos af gravide kvinder, fostre i livmoderen og små nuttede babyer.

Anit-abort aktivist Bjørk Tyril Sadembousl holder en lille model af et foster af gummi frem. “Det er jo ikke bare en klump celler. Det er et velskabt barn”, siger hun.

Björk Tyril Sadembous, der er koordinator i organisationen, fortæller, at modellen forestiller et foster på omtrent 12 uger, og at hun har den med, når hun besøger skoler eller er til møder med kristne grupper. Pro Vita deler også de små modeller ud til gravide, der er i tvivl om deres graviditet og søger rådgivning. Så de, ifølge Bjørk Tyril Sadembous, rent faktisk ved, hvad de slår ihjel, hvis de vælger en abort.

Pro Vita er den mest indflydelsesrige anti-abort-organisation på Færøerne. Den er på den færøske finanslove og tilbyder rådgivning til gravide i tvivl samt konkret støtte til gravide eller nybagte mødre, der har brug for hjælp i hverdagen; en tur med barnevognen, en hånd med rengøringen eller en snak om hverdagsproblemerne.

”De ting, som jeg ville bruge min mor til, det kan vi hjælpe den gravide med tæt på, hvor hun bor,” forklarer Bjørk Tyril Sadembous og viser rundt i Pro Vitas kælder, hvor pamfletter med titlen Forsvar for ufødte er opmagasineret side om side med gummimodeller af fostre i livmoderen, puslepuder og legetøj.

Ligesom både politikere og aktivister så anti-abortorganisationen Pro Vita gerne, at den færøske abortlov blev moderniseret. Særligt er det et problem, at loven lægger så meget magt ud til den enkelte læge, siger Björk Tyril Sadembous. Pro Vita ønsker, at loven bliver strammet, så for eksempel undtagelsen om, at abort kan tillades, hvis fosteret er alvorligt sygt eller er et resultat af voldtægt og incest, blev taget ud.

”Når du har en kvinde, der er blevet voldtaget, har hun brug for hjælp og er i en dårlig situation. Men det ændrer ikke barnets værdi. Barnet har ingen skyld i, at dets far var en ond person. Du og jeg har ret til at leve uanset vores forældre, barnet har det samme. Det synes vi, loven burde afspejle; alle børn har værdi og ret til liv”, siger Björk Tyril Sadembous og understreger, at hun naturligvis foretrækker den nuværende abortlov i forhold til de love om fri abort, der findes i Færøernes nabolande.

Skriv under

Giv færøske kvinder lov til at vælge en abort

Kræv, at de færøske regering giver piger og kvinder ret til at bestemme over egen krop!

Gå til aktionen >