Demonstration: Beskyt syrerne i Danmark – Syrien er ikke sikkert

Regeringen er begyndt at inddrage opholdstilladelser for syriske flygtninge i Danmark for at udvise dem til Assads brutale regime. Fra borgergrupper landet rundt er der et opråb til regeringen; STOP udvisninger til Syrien. Beskyt syriske medborgere. Kom med til demonstration og vis din støtte og solidaritet.

• Det er farligt at sende flygtninge til Syrien. Før der er sikkert, skal ingen vende tilbage.
  • Danmark skal ikke foretage udvisninger til Syrien.
  • Danmark skal følge anbefalingerne fra FN – og IKKE gå enegang ift. Syrien
  • Danmark skal være sikkert og trygt for flygtninge

Corona-sikkerhed

Det er lovligt at demonstrere. Men vi skal passe på hinanden. Vi opfordrer alle til at bære mundbind og holde afstand.

Program i København

NB: Programmet er under udarbejdelse og opdateres løbende

Taler i København

Haifaa Awad, læge, aktivist
Michala Clante Bendixen, formand Refugees Welcome
Paula Larrain, journalist, debattør
Mohamed Alata, ung syrer, hvis familie har mistet deres opholdstilladelse
Carsten Jensen, forfatter
Konferencier: Natasha Al-HaririMusik

Musik i København

The Savage Rose
Nour Amora, Mahmoud Janoon, Mohamad Diab, Bader Debs
Raske Penge

Onsdag den 19. maj i byer landet over:

KBH: Demonstration: Beskyt syrerne i Danmark – Syrien er ikke sikkert

Aalborg: Stands hjemsendelserne – støt de syriske flygtninge i Danmark

Aarhus: Aarhus: Beskyt syrerne i Danmark – Syrien er ikke sikkert

Odense: Demonstration Odense: Beskyt syrerne i Danmark. Syrien er ikke sikkert

Vejle: Demonstration Vejle: Beskyt syrerne i Danmark – Syrien er ikke sikkert

Randers: Randers: Beskyt syrerne i Danmark – Syrien er ikke sikkert

Holbæk: Demonstration imod hjemsendelsen af de syriske flygtninge.

Silkeborg: Støtte-event for syrere i Danmark

Haderslev: Demonstration: Beskyt syrerne i Danmark – Syrien er ikke sikkert

Morsø: STOP udvisninger til Syrien. Beskyt syriske medborgere

Middelfart: Middelfart: Beskyt syrerne i Danmark

Bornholm: Demonstration: Beskyt syrerne i Danmark – Syrien er ikke sikkert

Varde: Beskyt Syrerne i Danmark – Syrien er ikke sikkert

Kolding: Demonstration Kolding. Beskyt syrene i Danmark – Syrien er ikke sikkert

Nyborg: STOP Udvisningerne! Beskyt syrerne i Danmark – Syrien er ikke si

Aabenraa: Beskyt syrerne i Danmark – Syrien er ikke sikkert

Holstebro: Manifestation: støt syrerne – Syrien er ikke sikkert

Helsingør: Demonstration Helsingør. Beskyt syrerne i Danmark – Syrien er ikke sikkert

Gladsaxe: Gladsaxe siger stop til udvisninger til Syrien

Halsnæs: Demonstration: Beskyt syrerne i Danmark – Syrien er ikke sikker

Rudkøbing: Beskyt syrerne i Danmark – Syrien er ikke sikkert

Samsø: Stop udvisning til Syrien, NU.

Slagelse: Beskyt syrerne – Syrien er ikke sikkert

Svendborg: Beskyt Syrerne – protest i svendborg 19. Maj

Vordingborg: BESKYT SYRERNE I DANMARK

Indkaldere i København

Haifaa Awad, Amnesty International, Mellemfolkeligt Samvirke og DFUNK – Dansk Flygtningehjælp Ungdom.

Støttet af Act for Life, Fællesinitiativet mod racisme og diskrimination, Venligboerne – København, Integrationshuset Kringlebakken, Dansk-Kurdisk kvindeforening, Kurdisk Folkesamling, Team Humanity

Andre organisationer (ikke-partier) er velkomne til at blive skrevet på som støtter. Skriv til Maja på man@ms.dk

Baggrund for demonstrationer

Danmark og Ungarn er som de eneste EU-lande begyndt at inddrage eller nægte forlængelse af syriske flygtninges opholdstilladelser for at presse dem til at vende tilbage til Syrien.

Danmark mener dermed, som et af de få lande i verden, at dele af Syrien er sikre nok at blive sendt hjem til. FN, Europarådet samt USA deler ikke samme holdning som Danmark. Danmark går enegang ved at klassificere forholdende i Damaskus som sikre for tilbagevenden, selvom FN advarer imod det, da der endnu slet ikke er fundamental, stabil eller varig fred til at kunne hjemsende flygtninge. Situationen i Syrien er yderst ustabil og krigshandlingerne vilkårlige.

Danmark har vurderet, at syriske flygtninge godt kan vende tilbage til Damaskus og dens region, men samtidig er vurderingen også, at landet ikke er stabilt nok til, at vi kan genåbne vores ambassade.

Der foregår stadig krigshandlinger i landet, herunder også i Damaskus. Når intensiteten af krigshandlingerne er markant reduceret i Damaskus og Damaskus-provinsen, så skyldes det, at Assad-regimet har slået ned på opposition og civile.

Regimet har generobret magten over landområderne omkring Damaskus ved at bruge krigsforbrydelser, herunder at angribe civile områder med giftgasser, bombe hospitaler og skoler – såvel som at opretholde lange udsultningsbelejringer af civile. På basis af disse krigsforbrydelser, har Assad-regimet altså formået at sætte sig solidt på magten i Damaskus, og bomberegnen har aftaget. Han har genvundet magten og Danmark anerkender det ikke.

Diktaturstaten og dets krigsforbrydelser lever altså i bedste velgående. Aktuelt har Assad-regimet styrket sin sikkerhedsposition i Damaskus, så enhver borger overvåges af sikkerhedstjenesten og enhver dissident straffes.

Regimets overfyldte torturfængsler, vilkårlige anholdelser og forsvindinger og likvidering af civile samt opponenter er kendte strategier. Strategier som stadig er højaktuelle og som mange internationale menneskerettighedsorganisationer har dokumenteret og advaret imod. Fraværet af Assads bomber betyder ikke stabilitet, som den danske regering ellers gerne vil argumentere for. Fraværet af bomber betyder nu en kold krigsførelse imod de civile og en fortsat massiv undertrykkelse i en retsløs stat. En stat som på Syrisk Stats-TV har truet flygtninge fra at vende hjem, da de bliver betragtet som landsforrædere.

Derfor er det uforståeligt, at Danmark går enegang i at ophæve beskyttelsesstatus fra de syriske flygtninge som er omfattet af den midlertidige opholdstilladelse i udlændingelovens paragraf 7.3. Stik imod hele det internationale samfunds anbefalinger, erklærer vi Damaskus-regionen som sikker nok baseret på antallet af bomber som falder ned over byen. Men krig er så meget andet end bare bomber – det er massiv vilkårlig undertrykkelse og krænkelser af menneskerettighederne.

Familier bliver splittet ad

Den danske regering har bedt Udlændingestyrelsen (og Flygtningenævnet) genvurdere opholdsopholdsgrundlaget for de syriske flygtninge fra Damaskus-regionen, som i Danmark har opnået den midlertidige opholdstilladelse efter udlændingelovens paragraf 7.3. Politikerne har siden hen defineret paragraffen, så bare en mindskning af krigsintensiteten i landet kan klassificere området som sikkert nok for tilbagevenden.

De fleste flygtninge, som har opnået paragraf 7.3 (midlertidigt ophold) er syriske kvinder og ældre. De har opnået denne midlertidige beskyttelse på baggrund af den generelle vold i Syrien. De fleste som har opnået konventionsstatus og beskyttelse efter paragraf 7.1 er mænd, som især er flygtet fra Assads hærtjeneste eller er personligt politisk forfulgte.

Dermed vil man nu de facto splitte familier op, hvor man vil kunne hjemsende kvinderne til et Damaskus, hvor deres mænd, fædre eller brødre er efterlyste af regimet.

Foruden det horrible i at splitte familier ad, så er disse kvinder og ældre altså i ekstra udsat fare, da deres familie – som beskyttes her i Danmark – har lagt sig ud med regimet.

Nu vil Danmark sende kvinder og sårbare grupper afsted til et af verdens mest farlige lande. Vi vil sende dem alene afsted til et land i krig trods viden om, at kvinder og børn er de mest udsatte i krig. For de syriske flygtninge, der sættes i ’udsendelsesposition’, risikerer tvangsudsendelse, hvis Danmark genetablerer diplomatiske forbindelser til det syriske regime. Det der sker er, at de syriske flygtninge får sat deres liv på pause/standby i årevis – uden at kunne være en aktiv del af det danske samfund. 30 dage efter deres endelige afslag på lovligt ophold i Danmark, vil de blive placeret i et udrejsecenter, hvor de ikke kan få lov at arbejde eller studere.

Danmark skal have en human flygtningepolitik

Den uhyrlige situation vi nu ser med trusler om udvisninger af syriske flygtninge, viser konsekvensen af den inhumane flygtningepolitik Danmark står tilbage med efter paradigmeskiftet i 2019. Nu skal flygtninge, der søger beskyttelse, leve under midlertidighed.

Vi mener, at flygtninge har ret til beskyttelse. Og myndighederne skal kunne garantere, at det er sikkert at vende tilbage og at ingen udsættes for krænkelser af menneskerettighederne.

Nu sker der det, at syrere der får frataget deres opholdstilladelse og ikke tør rejse til Assads Syrien frivilligt, skal sidde i et udrejsecenter på ubestemt tid.

Det er ikke i vores navn. Danmark har de laveste asyltal i 11 år og har eksempelvis kun modtaget 200 kvoteflygtninge i år. Danmark har plads. Vi vil have en human og solidarisk flygtningepolitik i Danmark.

Underskriftindsamlinger

Borgerforslag: Stop tilbagesendelsen af syriske flygtninge til farlige og usikre forhold

Mellemfolkeligt Samvirke: STOP UDVISNINGERNE – SLÅ RING OM SYRERNE

Amnesty International: Danmark: Det er for farligt at sende flygtninge tilbage til Syrien