Demonstration for flygtninges rettigheder: Syrien er ikke sikker!

Tirsdag den 31. august 2021 protesterer danskere landet over imod regeringens planer om at sende syriske flygtninge tilbage til Damaskus og omegn. Området holdes i et brutalt jerngreb af Assad-regimet – det selvsamme regime, der fordrev flygtningene i første omgang.

Regeringens stramme kurs overfor de syriske flygtninge er ikke bare på kant med Flygtningekonventionen – det er simpelthen stik imod FN’s holdning, der klart og tydeligt lyder: Syrien er IKKE sikker!

Dét budskab vil aktivister og organisationer tage til Christiansborg Slotsplads i København, samt mange flere byer over hele Danmark, hvor Amnesty International, Mellemfolkeligt Samvirke, DFUNK og Fællesinitiativet mod Racisme indkalder til demonstration tirsdag den 31. august. Organisationerne ønsker at bygge videre på den stærke solidaritet som danskere i hele landet viste i maj, juni og juli, da de demonstrerede i tusindvis sammen med og for deres syriske medborgeres rettigheder. Og ikke mindst støtte de mange syrere, der har afholdt daglige sit-ins foran Christiansborg i adskillige uger for at få politikerne til at lade dem blive.

Som en syrisk flygtning sagde til sit-in: ”Jeg håber, at de syriske familier og børn ikke skal gå igennem at miste deres bosted og liv. Igen.«

Risiko for flere inddragelser af opholdstilladelser

For selvom flere syriske flygtninge har fået omgjort deres sager i Flygtningenævnet og fået lov til at blive i Danmark, fortsætter regeringens såkaldte ”hjemsendelsespolitik” med uhyggelig hast: Ikke nok med at 69 syrere i skrivende stund står i udsendelsesposition, så er Udlændingestyrelsen nu gået i gang med at undersøge sikkerhedssituationen i provinserne Aleppo og Hassakah – to af de områder i Syrien, der er blevet allermest ødelagt af 10 års krig. Det vil i værste fald åbne for endnu flere inddragelser af syrernes opholdstilladelser.

Ifølge Natasha Al-Hariri fra , DFUNK – Dansk Flygtningehjælp Ungdom – er sikkerhedssituationen i Syrien alt andet end fredelig og stabil:

”At der lige nu ikke falder bomber over dele af Syrien, er ikke det samme som, at der er fred. Assad har f.eks. lukket for nødhjælp til store dele af civilbefolkningen, der lever under fattigdomsgrænsen, fordi de bor i såkaldte ”illoyale” områder. Det er krig med andre midler end tanks og bomber,” siger hun.

Sikkerhedstjeneste står bag tortur og drab

Også Amnesty International advarer om, at tilbagesendelse af syrere kan resultere i alvorlige brud på menneskerettighederne.

”Den syriske efterretningstjeneste er kendt for at stå bag tilbageholdelser og tortur af syrere, der har været i eksil, men som er vendt tilbage til Syrien. Det kan for eksempel skyldes, at de mistænker den pågældende for at være kritisk over for Assad, for at tilhøre en oprørsgruppe, eller for at have familiemedlemmer, der er det,” siger Lisa Blinkenberg, der er seniorrådgiver i Amnesty.

At de syriske flygtninge i Danmark overhovedet kan få inddraget deres opholdstilladelser skyldes, at loven i 2015 blev ændret sådan, at man som flygtning kan sendes i udrejseposition, hvis bare der sker forbedringer i de generelle forhold i hjemlandet.

”Før udlændingeloven blev ændret, kunne man som flygtning kun få inddraget sin opholdstilladelse, hvis der var tale om ”fundamentale, stabile og varige” ændringer i hjemlandet. Nu skal der bare ske en forbedring, hvilket i Syriens tilfælde betyder, at man er gået fra helvede på jord til ”et levende mareridt”, som FN’s generalsekretær for nyligt kaldte Syrien. Det kan Danmark ikke være bekendt at sende flygtninge tilbage til, og det vil vi, sammen med tusindvis af danskere, give regeringen besked på. Lovgivningen skal ændres, så flygtninge ikke skal balancere mellem et liv i Danmark og et ”liv” i Syrien, hvor de risikerer forfølgelse, tortur eller det, der er værre”, lyder det fra Tim Whyte, generalsekretær i Mellemfolkeligt Samvirke.

Organisationerne stiller følgende krav til regeringen:

• Det er helt uforsvarligt at ville sende flygtninge til Syrien. Før der er sikkert, skal ingen vende tilbage

• Danmark skal ikke foretage udsendelser til Syrien eller presse nogen til at udrejse ’frivilligt’

• Danmark skal følge anbefalingerne fra FN – og IKKE gå enegang ift. Syrien

• Danmark skal være sikkert og trygt for flygtninge.

Find en demonstration tæt på dig