”Det hele begyndte, da vores præsident sagde, at grundloven ikke er noget for kvinder”

Oksana Koltovich var en af de første kvinder, der med blomster i hånden demonstrerede imod Hvideruslands præsident Lukasjenko. Men det var et Instagram-billede, der fik hende trukket i retten, og hendes fremtid er stadig uvis.

Af Stefan Weichert
Artiklen bliver bragt i medlemsbladet AMNESTY #1 2021.

En lille pige med et flag flankeret af sine forældre. De står i en baggård ved siden af en lejlighedsbebyggelse i den hviderussiske hovedstad Minsk – langt væk fra store demonstrationer og protester.

Det var dette motiv, som hviderusseren Oksana Koltovich i oktober lagde op på sin Instagram-profil. Og det er hende selv, der er moren på fotoet. I dag har hun en retssag hængende over hovedet, anklaget for at have deltaget i ulovlige demonstrationer.

Billedet udgør hele bevismaterialet, og på trods af at det eneste tegn på protest er det hvide-røde-hvide flag, som familien står med (et flag som siden 1995 har været et symbol på oppositionen i Hviderusland, red.), så er det efter alt at dømme rigeligt med bevis til, at det hviderussiske retssystem vil dømme hende for at deltage i ulovlige demonstrationer.

Paradoksalt nok er der masser af rigtige beviser på, at hun har deltaget i den slags begivenheder. Lovlige eller ej, så har Oksana Koltovich været til stede ved demonstrationerne, der har præget gadebilledet i Hviderusland siden valget i august sidste år. Og det hele begyndte med en kommentar, som præsidenten kom med om kvinder.

“Grundloven er ikke for kvinder”

I slutningen af maj sidste år troppede Hvideruslands præsident gennem 26 år, Alexander Lukasjenko, op på en traktorfabrik i Minsk for at holde en tale. Valgkampen var på det tidspunkt godt i gang, og præsidenten kom i sin tale vidt omkring.

“Vores grundlov egner sig ikke til kvinder. Vores samfund er ikke klar til at stemme på en kvinde, fordi grundloven giver stærk autoritet til præsidenten”, sagde præsidenten.

Samme dag anholdt hviderussiske betjente aktivisten Sergei Tsikhanovsky, og hans kone Sviatlana Tsikhanovskaya bebudede, at hun ville stille op som præsident.

Det satte skub i Oksana Koltovich.

”Det skuffede virkelig mig og mange andre kvinder, at præsidenten sagde sådan noget om grundloven”, siger Oksana Koltovich, der kastede sig ind i kampen for at få erstattet præsident Alexander Lukasjenko med Sviatlana Tsikhanovskaya.

Protester på gaden

Valgkampen endte ikke overraskende med, at Lukasjenko erklærede, at han havde fået 80 procent af stemmerne, og selv om de fleste ikke stoler på det valgresultat, så blev han siddende.

Til gengæld gik folket på gaden, og valgkampen blev erstattet af demonstrationer. Om aftenen blev demonstranterne beskudt med chokgranater og gummikugler af politiet. Tusinder blev anholdt, banket og tortureret, og når nat blev til dag, gik kvinderne på gaden med blomster i hænderne.

Oksana Koltovich var en af de første.

”Vi var en gruppe af kvinder, der aftalte at mødes på pladsen foran Komarovskij Markedet og stå der i stilhed, klædt i hvidt. Først var vi 11 kvinder, der ville være med, men efter fire dage havde 7000 kvinder meldt, de ville deltage”, siger Oksana Koltovich.

Oksana Koltovich kræver ikke meget fra en ny præsident. Det vigtigste for hende er, at hviderusserne selv får mulighed for at vælge.

”Folk var bange for ham (Lukasjenko, red.), men nu er Hviderusland stærkt. Jeg stemte på Tsikhanovskaya, fordi hun ville udskrive valg. Vi må tænke over, hvad der skal ske, når vi får mulighed for at stemme igen, men først skal vi have et nyt valg,” siger Oksana Koltovich.

Oksana Koltovich afventer fortsat næste skridt i sin sag.

Læs mere om Hvideruslands behandling af demonstranter her