God nyhed: Ali sad på dødsgangen i Saudi-Arabien. Nu er han fri!

Ali blev arresteret som 17-årig og tvunget til at tilstå flere forskellige forbrydelser, der gav ham en dødsdom. Nu er han endelig fri.

Ali al-Nimr fra Saudi-Arabien var kun 17 år, da han i 2014 blev dømt til døden efter en retssag præget af tortur og tvungne tilståelser. Nu er han endelig blevet løsladt.

”En kæmpe tak til Amnesty International og dets medlemmer for at have kæmpet så hårdt for Ali. Det lykkedes os ikke kun at redde ham fra at blive henrettet, men også at få ham på fri fod!”

Sådan lyder det fra advokat Taha Hajji, hvis klient Ali al-Nimr efter 10 år på dødsgangen i Saudi-Arabien nu endelig er en fri mand. Siden den kun 17-årige dreng blev ulovligt tilbageholdt af saudiske sikkerhedsstyrker, har advokaten, sammen med Amnesty International, kæmpet for Alis frihed.

Ali blev den 27. maj 2014 idømt dødsstraf ved ​​Specialized Criminal Court (SCC), en særlig sikkerheds- og terrorbekæmpelsesdomstol i Saudi-Arabien. Han blev dømt skyldig i over 12 lovovertrædelser, der omfattede deltagelse i demonstrationer mod regeringen, angreb på sikkerhedsstyrkerne, besiddelse af et maskingevær og udførelse af et væbnet røveri.

Hans dødsdom blev stadfæstet både af domstolens appelafdeling, og af Højesteret året efter, uden at Ali eller hans advokat fik besked om det. Tilbage var kun at vente på kongens stadfæstelse af dommen, inden Ali ville blive henrettet.

Skrev under på falsk tilståelse

Ali blev anholdt den 14. februar 2012, da han var kun 17 år gammel. Sikkerhedsstyrkerne kunne ikke fremvise nogen arrestordre, men de førte Ali til et fængsel i den østlige provins Dammam, og her fortæller Ali, at han blev udsat for tortur. Uden at få lov at tale med sin familie eller en advokat blev han tvunget til at skrive under på et papir, som han fik at vide, var en løsladelsesordre, men som viste sig at være en tilståelse. Herefter blev han ført til et center for ungdomsrehabilitering, hvor han blev tilbageholdt, indtil han som 18-årig blev ført tilbage til fængslet i Dammam.

Mindst seks andre shiamuslimske aktivister blev ligesom Ali dømt til døden efter demonstrationer i Saudi-Arabien, heriblandt også flere mindreårige. Mindst 20 personer, der er mistænkt for at deltage i demonstrationerne, er blevet dræbt af sikkerhedsstyrkerne siden 2011, og hundredvis er blevet fængslet.

Ali er nu i sikkerhed hjemme hos sin familie, men Amnesty fortsætter arbejdet for at få løsladt hans to venner, Dawoud al-Marhoon and Abdullah al-Zaher, der også er fængslet for deres protester mod det saudiske styre.

Støt Amnestys arbejde

Det virker!