José Adrian får erstatning fra staten

God nyhed: José Adrián fra Mexico er en af de unge, hvis sag vi i Amnesty arbejdede for i Skriv for Liv-kampagnen i 2019. Han og hans familie får nu endelig erstatning for de penge, de i sin tid måtte betale for hans løsladelse.

I januar 2021 blev José Adriáns erstatning officielt godkendt af delstaten Yucatán i det sydøstlige Mexico. Nu har han og hans familie endelig underskrevet erstatningsaftalen med regeringen. Det betyder, at de får erstatning for den bøde, de betalte, for at få José Adrián fri fra fængslet. Det er en stor sejr, og i Amnesty er vi rigtig glade på deres vegne. Nu får de endelig den retfærdighed, de fortjener!

Som du måske husker, er José Adrián en ung maya fra Yucatán. I februar 2016, da han kun var 14 år gammel, blev han vilkårligt fængslet og overfaldet af politiet på vej hjem fra skole. Hans familie måtte betale en bøde for at få ham fri. De indgav en klage, men ingen er endnu blevet draget til ansvar.

35.249 danskere skrev under for, at politiet i Mexico og i delstaten Yucatán skulle give José Adrián og hans familie fuld erstatning, inklusiv en offentlig undskyldning. Derudover krævede vi med underskrifterne også, at politiet fremover skal arbejde for, at vilkårlige fængslinger og tortur aldrig bliver taget i brug. Derudover skrev danske aktivister og skoleelever i alt 936 breve til José Adrián og myndighederne i Yucatán i forbindelse med vores Skriv for Liv-kampagne i 2019.

Den 25. februar 2021 var det årsdagen for hans varetægtsfængsling. Derfor overleverede vi i Amnesty igen de indsamlede underskrifter fra 2019 – denne gang med en opfordring til regeringen om at fortsætte arbejdet på de aspekter af sagen, der endnu ikke er løst.