Kæmpe tilslutning til Amnesty aktion mod FIFA

Foto: Matthew Ashton – AMA/Getty Images

Knap 260.000 mennesker fra hele verden har skrevet under på Amnesty Internationals krav til FIFA om, at der skal lægges pres på Qatar forud for næste års VM-slutrunde. Blandt underskriverne er 24 fodboldklubber fra de to bedste rækker i Danmark.

Trods enkelte fremskridt de senere år – og tonsvis af løfter – fortsætter udnyttelsen af Qatars migrantarbejdere. Med kun ét år til kick-off mener Amnesty International, at det er på høje tid, at FIFA handler – inden det er for sent.

Amnestys krav har fået støtte fra hele verden. I skrivende stund har næsten 260.000 mennesker underskrevet aktionen rettet mod FIFA, hvor det kræves, at der lægges pres på Qatar forud for næste års VM-slutrunde.  Blandt underskriverne er 24 fodboldklubber fra de to bedste rækker i Danmark.

”Det er umuligt ikke at være enig med Amnestys opfordring til FIFA, og derfor ønsker de 24 klubber at bakke op om appellen”, siger formand for Divisionsforeningen Thomas Christensen.

FIFA har et ansvar

I Qatar bygger migrantarbejdere, som udgør mere end 90 procent af landets arbejdsstyrke, VM-arenaer, veje og undergrundsbaner. Når VM begynder, vil de tage sig af spillere og fans på hotellerne, servere for dem på restauranterne, transportere dem rundt og stå for sikkerheden på stedet.

Amnesty har i flere rapporter dokumenteret de kummerlige forhold, som migrantarbejdere i Qatar lever under, og den alvorlige udnyttelse, de udsættes for, uden mulighed for kompensation.

Amnesty mener, at FIFA fra begyndelsen burde have været bevidst om risikoen for at bidrage til menneskerettighedskrænkelser på grund af Qatars alvorlige udnyttelse af migrantarbejdere i landet. FIFA har et ansvar for at handle, når arbejdere, der deltager i VM-projekter, udsættes for overgreb, og FIFA skal sikre at alle, der arbejder i forbindelse med VM, bliver behandlet retfærdigt og i overensstemmelse med menneskerettighederne, mener Amnesty.

Stop udnyttelsen af migrantarbejdere i Qatar

giv fifa besked

skriv under