Menneskerettighedspris går til klimaaktivister

Amnesty International’s globale menneskerettighedspris Ambassador of Conscience Award går til Greta Thunberg og klimabevægelsen Fridays for Future.

Amnesty Internationals globale menneskerettighedspris, ”The Ambassador of Conscience Award”, hylder mennesker, der har udvist unikt lederskab og mod til at beskytte og fremme menneskerettighederne. I 2019 går den til klimaaktivisten Greta Thunberg og Fridays for Future-bevægelsen, som også danske skoleelever er en del af.

”De unge handler på deres samvittighed og udfordrer os til at se klimakrisen i øjnene. De minder os alle om, at vi er mere magtfulde, end vi tror, og at vi alle har en rolle at spille for at stoppe klimaforandringer og beskytte nuværende og kommende generationers menneskerettigheder,” siger Amnesty Internationals generalsekretær Kumi Naidoo.

Prisen bliver mandag den 16. september overrakt til Greta Thunberg ved en ceremoni i Washington D.C. i USA.

Fredag den 20. september strejker skoleelever og unge i Fridays For Future-bevægelsen over hele verden igen for klimaet. I Danmark er der demonstrationer i flere byer, herunder København, hvor Amnestys danske generalsekretær, Trine Christensen, vil overrække den globale menneskerettighedspris til en dansk repræsentant for Fridays for Future ved demonstrationen på Rådhuspladsen cirka klokken 13.30.

”Vi er super beæret. Prisen til os understreger, at social retfærdighed og klimaretfærdighed er uløseligt forbundet.  Der er jo ingen menneskerettigheder på en død planet. Klimakampen er en kamp for solidaritet og medfølelse over for ikke bare mennesker, men over for alt liv på kloden,” siger Adrian Preisler, som er aktivist i Fridays for Future.

”Vi er glade for Amnestys støtte og ser frem til at samarbejde om, hvordan menneskerettigheder kan bidrage til klimakampen og omvendt, ” fortsætter han.

Amnesty Internationals Ambassador of Conscience Award blev første gang uddelt i 2002. Blandt prismodtagerne er Nelson Mandela, Malala Yousafzai, Ai Weiwei og Colin Kaepernick.