Myanmar: 60 års fødselsdag i husarrest

Myanmars menneskerettighedsforkæmper Aung San Suu Kyi tilbringer sin 60 års fødselsdag den 19. juni i husarrest. Amnesty International udsender en rapport der fortæller om nye arrestationer af politiske aktivister og om situationen for Aung San Suu Kyi og hundredvis af andre samvittighedsfanger.

Amnesty International anmoder de burmesiske myndigheder om at stoppe brugen af retssystemet til at gøre fredelige politiske aktivister tavse og til øjeblikkeligt og betingelsesløst at løslade alle samvittighedsfanger.

“I cirka 12 af de sidste 16 år er Aung San Suu Kyi blevet nægtet retten til frihed uden at være anklaget eller være stillet for en dommer. Det er en totalt uacceptabel pris at betale for hendes politiske aktiviteter”, fastslår Amnesty International.

Siden februar måned er mindst fem af de oppositionsmedlemmer, som blev valgt til parlamentet i 1990, blevet arresteret. Resultatet af valget i 1990 er aldrig blevet anerkendt af de burmesiske myndigheder. Mindst 10 politikere fra det etniske mindretal Shan blev ligeledes arresteret i februar 2005.

Der er mindst 1350 politiske fanger i Myanmar. De er bl.a. fængslet for at skrive digte og artikler eller give udtryk for retten til at danne studenterorganisationer og gennemføre fredelige demonstrationer. De udsættes for tortur og mishandling, holdes isolationsfængslet uden ret til advokat og idømmes straffe ved uretfærdige retssager.

“Myndighederne holder de politiske fanger som gidsler. Den forsatte brug af fængsling til at fjerne fremtrædende ledere fra den politiske proces er en alvorlig forhindring for at løse den fastlåste politiske situation, som landet befinder sig i”, siger Amnesty International.

Myanmars myndigheder har i årevis lovet at løslade Aung San Suu Kyi sammen med andre politiske fanger, “når det rette tidspunkt er kommet”.